Konklusjon og konkurrenter

Hva skal man så med en CL 500? Vel, det kommer helt an på hvem "man" er, selvfølgelig. Og i samme gate er det sannelig ikke mange seriøse alternativer.

Vis mer
Vis mer


Man får CL 500 fra 1.717.000 kroner - testbilen hadde ekstrautstyr til over 220.000 kroner i tillegg, deriblant de dynamiske multikontursetene, Harman/Kardon lydsystem, kupé- og motorvarmer, nattsyn-assistent, ryggekamera og farts- og avstandsholder Distronic Plus.

Hvem kundene er? Vel, i samme sosiale sjikt som S-klasse-kundene, og også en god del eldre enn de som kjøper snertne sportskupéer. Derimot har de ikke spesielt behov for rommelige bakseter og de praktiske hensyn kommer i annen rekke etter de estetiske vurderingene.

Individualister

Det er altså folk som ikke er redde for å peke seg ut som velstående og som individualister, men de sverger også til det trygge og velprøvde samtidig som de frykter å bli tillagt dårlig smak. Et slags kompromiss, kanskje, mellom guttedagenes Ferrari- eller Porsche-drømmer og dagens behov for respektabilitet. I bilmarkedet er det ikke så voldsomt mye å velge i for disse velbeslåtte Feinschmeckerne, for å si det mildt.

BMW 650i?

Vi snakker altså om CL 500 og ikke CL 600, som er en tolvsylindret råtass som kan vurderes opp mot biler fra både Aston Martin og Bentley - mens vi venter på Porsche Panamera. For 500'ns vedkommende blir den mest nærliggende konkurrenten sannsynligvis BMW 650 Ci A. BMWs luksuskupé er imidlertid en del mindre (482 centimeter lang mot 507) og fremstår som mindre komfort- og mer dynamisk orientert. Når det er sagt er det greit å vite at denne finnes på markedet hvis man vurderer en stor tysk kupé i premium-klassen. Bilen er omtrent like rask (0 til 100 på 5,5 sekunder). 650 er også mye billigere enn CL 500 selv om den også er mindre velutstyrt. 650 Ci A koster fra 1.321.000 kroner.

Vis mer


Rullende laboratorium

Hvis man først har så mye penger og har bestemt seg for å kjøre Mercedes kupé har man jo selvfølgelig en førsteklasses og "stressless" kjøremaskin i CL 500. I tillegg, med full utstyrspakke, vet man at man er omgitt av mye av den sikkerhets- og komfort-teknologien som gradvis vil dukke opp for mer demokratiske biler i fremtiden.

Her finner du pris, tekniske data og utstyr.

  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder