Konklusjon og konkurrenter

Med C4 Picasso har fleksibilklassen fått enda en spennende aktør. Vi mener bilen fremstår som et av klassens beste kjøp - under visse forutsetninger.

Vis mer
Vis mer


En av forutsetningene er at du overhodet ikke er opptatt av sportslighet og spenstige kjøreegenskaper. Er du det, vil du trives langt bedre med nykommer Ford S-Max eller Mazda 5. Den andre forutsetningen er at du må like biler som er annerledes og avantgarde. Hvis du i utgangspunktet er av typen som trives best med analoge instrumentklokker og klassisk knappeplassering, er C4 Picasso åpenbart ikke bilen for deg. Men er du av typen som liker nye og friske løsninger og som foretrekker komfort fremfor sportslighet, er C4 Picasso et aktuelt kjøp.

Halvautomat

Vi er relativt lunkne til bilens halvautomatiske girkasse. Men hvis du er opptatt av å slippe å gire selv, er faktisk EMG-6 et viktig argument for denne franskmannen. De tre aller farligste konkurrentene - Ford S-Max, Mazda 5 og Toyota Verso - er nemlig ikke tilgjengelige med kombinasjonen dieselmotor og automatgir (de to førstnevnte leveres heller ikke med bensin/automatgir). Volkswagen Touran kan riktignok leveres med dieselmotor og den flotte DSG-kassen, men er etter vårt syn ikke lenger blant de aller, aller beste kjøpene i klassen. Touran henger nå etter de tøffeste rivalene når det kommer til praktiske seteløsninger og plass på tredje seterad.

329.000 kroner

Vis mer


Hvis man er like fornøyd med manuell girkasse, er ikke lenger C4 Picasso like konkurransedyktig. Riktignok er frontruten fantastisk, løsningene smarte og utstyrsnivået høyt. Men Citroën C4 Picasso Confort 1.6 HDi koster 329.000 kroner. Med tanke på den beskjedne motoren og de svake fartsressursene er ikke denne prisen spesielt lav.

Ford S-Max

I hvert fall ikke hvis vi sammenligner med klassens største bil - Ford S-Max. S-Max 1.8 TDCi Trend kan skilte med 125 hestekrefter, 340 newtonmeter og 11,6 sekunder til 100 (mot 110/240/13,4) og koster 342.000 kroner, bare 13.000 kroner mer enn Picasso.

Mazda 5

Vis mer


Også Mazda 5 2.0 MZR-CD kan skilte med en 2,0-liters motor. Riktignok yter den ikke mer enn 110 hestekrefter, men takket være 310 newtonmeter oppleves bilen som langt sterkere enn Picasso. Overnevnte Mazda 5, som kan skilte med skyvedører og omtrent like stor plass som Picasso, koster 341.000 kroner, 12.000 kroner mer enn franskmannen.

Toyota Verso

Toyota Verso er noe mindre enn både Picasso og Mazda 5. Til gjengjeld kan den skilte med praktiske seteløsninger og stor sannsynlighet for høy annenhåndsverdi. Med 2,2-liters motor som yter 136 hestekrefter og 310 Nm er dette en racer sammenlignet med C4 Picasso. Da vi testet bilen klarte den 0 til 100 på mindre enn de oppgitte 9,4 sekunder. I utstyrsnivå Sol koster Toyotaen 351.000 kroner - 22.000 kroner mer enn Picasso.

Konklusjon

Vis mer


Er du på jakt etter den mest spennende syvseteren i 350.000-kronersklassen er det naturlig å oppsøke nærmeste Citroën-forhandler. Den som er prioriterer kjøreegenskaper fremfor komfort og spennende løsninger bør imidlertid vende nesen mot Mazda- eller Ford-forhandleren. De aller mest trygghetssøkende blant oss vil sannsynligvis trives aller best med Toyotas alternativ.

Nye avgifter

Vær klar over at prisene som oppgis i denne testen er 2006-priser. Når det nye avgiftssystemet trer i kraft 1. januar 2007 vil C4 Picasso i likhet med de fleste andre dieselbiler bli noe rimeligere.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder