Konklusjon og konkurrenter

Den som har lyst på en syvseters fleksibil - og som har økonomi til å velge en S-Max 2.5 Turbo - kan like godt sette kursen mot nærmest Ford-forhandler først som sist.

Vis mer


Ford S-Max 2.5 Turbo koster i skrivende stund 515.000 kroner som syvseter. Om noen dager vil den grunnet det nye avgiftssystemet koste rundt 50.000 kroner mer.

Vi skal ikke ta stilling til om det er fornuftig å bruke nærmere 600.000 kroner på en familiebil. Men det vi kan si, er at S-Max fremstår som det opplagte valget for den som har slike planer. S-Max 2.5 Turbo har nemlig i praksis bare én direkte konkurrent - Opel Zafira OPC. Zafira OPC koster i dag 502.000 kroner og kan ikke måle seg med S-Max verken når det kommer til plass, seteløsninger eller opplevd kvalitet. Zafira OPC har brukbare kjøreegenskaper, men kommer til kort også på dette området når den holdes opp om S-Max 2.5 Turbo. Vi snakker altså om fullstendig overkjøring.

Godt kjøp

Vis mer


Hva med deg som ikke har mulighet til å legge så mange penger på bordet, men som i stedet vurderer å kjøpe syvseter i 350.000-kronersklassen?

Jo, også da fremstår S-Max som et svært godt kjøp. Blant annet kan bilen skilte med et av klassens absolutt mest påkostede interiører og ditto kvalitetsfølelse. Kjøreegenskapene er svært gode og hvis mest mulig plass er målet, står S-Max frem som klasselederen.

Ikke overlegen på benplass

Vis mer


Når det er sagt, er ikke den innvendige plassen så overlegen som den utvendige størrelsen skulle tilsi. Benplassen på andre og tredje seterad er for eksempel bare marginalt bedre enn den vi finner i Mazda 5, som inntil nå har vært klasseledende på området. Takhøyden er omtrent identisk med takhøyden i konsernfetter Mazda 5, noe som betyr at bare personer under 180 centimeter vil kunne sitte normalt på tredje seterad.

Når det gjelder bagasjeplass bak tredje seterad, ligger imidlertid S-Max et hestehode foran sine konkurrenter. Mens de fleste i klassen kun tilbyr plass til et par handleposter, kan man i S-Max få plass til en koffert eller et par store bager. I tillegg er lasterommet svært bredt, noe man også har glede av når man feller ned setene på tredje rad.

Tredje seterad kunne vært smartere

Vis mer


Ford har i utgangspunktet gjort en grei jobb når det kommer til seteløsninger. Setene på andre seterad lar seg felle opp og ned i gulvet på en forbilledlig enkel måte. Løsningen for tredje seterad er derimot ikke like intelligent som dem vi finner i de beste konkurrentene.

Og når vi omsider er i det kritiske hjørnet, kan vi også nevne flere svakheter. Vi irriterte oss nemlig over det faktum at man må trykke to ganger på fjernkontrollen for å åpne alle dørene. Dette, i kombinasjon med fravær av en tradisjonell sentrallåsknapp inne i bilen, vil nok fremprovosere en del bannord hos ferske S-Max-eiere. Vi lot oss også overraske over det svake antallet koppholdere og irriterte oss over en gul/rød varsellampe som kontinuerlig insisterte på å informere oss om at vi befinner oss i vinterhalvåret. S-Max har ikke klassiske takskinner og mangler akustisk håndbrekkvarsler. Og utetemperaturmåleren er gjemt inne i kjørecomputeren, som forøvrig har få parametre.

Luksus og irritasjon

Vis mer


Når det er kaldt, er det luksus med elektrisk oppvarming av frontruten. Vi la imidlertid merke til at mange av varmetrådene allerede hadde sluttet å virke. Og også denne gangen merket vi hvordan varmetrådene spalter lys og dermed forverrer siktforholdene på kveldstid. Vi bet oss merke i at innmaten i bakdørene er dårlig innfestet og at trimmen i bakdør-karmene rives fra hverandre når passasjerene på de ytre plassene vipper setene hardt bakover. Setebeltet for midtre plass på andre seterad er innfestet i taket og vi noterte oss dugg i baklyktene etter vask. Det må også nevnes at S-Max foreløpig ikke kan leveres med automatgirkasse.

Likevel høy kvalitetsopplevelse

Listen over svakheter er imidlertid svært kort sammenlignet med listen over bilens sterke sider. Vi har skrevet at bilen gir en høy kvalitetsopplevelse, noe som kanskje virker rart med tanke på punktene vi nettopp har nevnt. Forklaringen er at bilen i det store og hele virker så godt sammenskrudd at nevnte svakheter ikke klarer å ødelegge det positive helhetsinntrykket.

Klasseleder

Vis mer


Hovedinnvendingen mot S-Max blir derfor bilens ruvende størrelse og relativt svake svingradius. Dette kan bli stressfremkallende faktorer for den som kjører mye i bytrafikk. Den som kan leve med dette, har imidlertid lite å frykte. Ford S-Max fremstår i våre øyne som det aller beste kjøpet man for tiden kan gjøre hvis man er på jakt etter en romslig og overkommelig syvseter.

Også som varebil

Vi nevner også at S-Max nylig ble godkjent som varebil, noe som betyr at S-Max 2.5 Turbo kan bli din for 290.000 kroner (noe dyrere etter nyttår). Vi har imidlertid ennå ikke testet varebil-utgaven og kan derfor ikke si noe om plassforholdene i førersetet.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet S-Max.
  • [Ugjyldig objekt (debatt)]


    Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder