Konklusjon og konkurrenter

Trass i en liten skuffelse i forhold til forventede kjøreegenskaper, går flagget til topps i vår vurdering av Galaxy 1.8 Tdci 125 Ghia. Med fornuftig motor, høy innvendig funksjonalitet og mye utstyr gir Ford deg her svært mye for pengene blant de voksne syvseterne - i knivskarp konkurranse med Mitsubishi Grandis.

Vis mer


Nye Galaxy ser ut til å bli et flaggskip i klassen voksne syvsetere. At vi hadde et overdrevet håp om at Ford hadde klart å lure vaskekte personbilkjøreegenskaper inn i Galaxy kan ikke holdes mot bilen. Den kjører tross alt meget bra. Og vår oppramsing av mindre irritasjonsmomenter veier heller ikke tungt nok til alvorlig kritikk. Som produkt i en voksende bilklasse står vi dermed igjen med utelukkende positive fornemmelser for nye Galaxy. Men holder denne følelsen når vi sammenlikner priser også? Basisprisen på den testede utgaven er 427.000 kroner. La oss ta en kikk på de to argeste motstanderne.

Mitsubishi Grandis 2.0 DI-D Instyle

Vis mer
Vis mer



Grandisen, lansert i 2004 og DinSides hittil regjerende klassefavoritt, har startpris på 427.000 kroner i denne motor/utstyrsversjonen. Merk imidlertid at det er en seksseter. Skal du ha syvseter Grandis kommer du unna med 397.000 kroner, men da for Intens plus utstyrsversjon, som verken har skinnseter eller xenonlys. Dermed er priser før ekstrautstyr tilnærmet identiske med Galaxy. Og det til tross for en litt større motor som gjør den både sterkere og raskere - uten at dieselforbruket er høyere, og samtidig med 600 kilo ekstra tillatt tilhengervekt over Galaxyen. Grandis er dessuten både kortere, smalere, lavere og lettere enn Galaxy, og derfor nesten like riktig å sammenlikne med S-Max. Størst forskjell er det i bredden, hvor Grandis kun er 180 centimeter bred. Likevel vant Grandis suverent over den større Peugeot 807 i våre siste direkte duell (se lenke nederst), takket være både god plass i tredje seterad, svært fleksible seteløsninger og samtidig dynamiske kjøreegenskaper. Grandis er en to år eldre konstruksjon enn Galaxy, og hvor Galaxy har fem stjerner i kollisjonstesten Euro NCAP, er ikke Grandis testet. Til gjenjeld kan Grandis by på hele fem års garanti. Vår konklusjon er foreløpig dødt løp mellom Grandis og Galaxy - her må det ny duell til.

Peugeot 807 ST 2.0 HDI 120

Vis mer
Vis mer


Og det lover jo litt dårlig for Peugeoten mot Galaxy at Grandis allerede har slått Peugeoten med klar margin i vår siste duell. Overnevnte utgave koster nå 451.000 kroner, og selv om den har fått en ti hester sterkere motor på 120 hester nå fra nyttår, har den fortsatt betydelig svakere akselerasjon (12,9 sek.). Dessuten er den 10 centimeter kortere enn Galaxy, som nødvendigvis betyr en del for plassen. Peugeoten er dessuten en tre år eldre konstruksjon enn Forden. DinSides konklusjon; Ford Galaxy kan synes å være er et klart bedre kjøp.

Andre konkurrenter?

Du bør også kaste blikk mot Chrysler Voyager, Renault Grand Espace, Citroën C8 og nye Kia Carnival før du bestemmer deg. Sistnevnte ligger forøvrig prismessig tre hakk over, da den kun leveres med en stor 2,9-liters diesel.

Vis mer


Men kanskje selveste Spørsmålet er om du faktisk trenger den ekstra takhøyden i Galaxy over lillebror S-Max. Hvis ikke, da kan du får deg en bil med samme motor og utstyrsnivå, bedre kjøreegenskaper, og samtidig spare deg for ca 75.000 kroner…

  • Her er store bilder av Galaxy.
  • Og her er tabell med pris, utstyr og tekniske data.
  • Vår tøffe duell mellom Mitsubishi Grandis og Peugeot 807.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder