Konklusjon og konkurrenter

Audi S6 er en fantastisk bil. Men prisen - 1,6 millioner kroner - blir i stiveste laget. Ikke minst når vi sammenligner med den ansiktsløftede BMW 550i.

I likhet med alle andre heftige biler ble Audi S6 enda dyrere i sammenheng med innføringen av det nye bilavgiftregimet 1. januar i år. Audi S6 Avant koster nå drøye 1,6 millioner kroner, noe som for de aller fleste av oss selvsagt fremstår som en uhyrlig pris.

Under halv pris i Sverige

Det er imidlertid ikke Audis skyld at bilen er så dyr som den er. Rundt 920.000 av de 1,6 millioner kronene utgjøres av engangsavgiften. I tillegg kommer 25 prosent moms på bilens innførselsverdi. Til sammenligning slipper en svensk statsborger unna med 776.000 kroner for samme bil.

Velutstyrt

Vis mer
Vis mer


S6-kunden kan imidlertid trøste seg med at hun eller han får med seg mye utstyr på kjøpet. S6 leveres blant annet med elektrisk justerbare seter i skinn og alcantara, elektrisk justerbart ratt og rattbetjent Bose stereoanlegg med CD-skifter. I tillegg kommer utstyr som svingbare xenonlykter, stor fargeskjerm, ryggesensor, regnsensor, fartsholder, automatisk nedblendbare bak- og sidespeil, en kjempestor interiørlyspakke og en svært nyttig dekktrykk-overvåker.

Sikkerheten ivaretas blant annet av antiskrens (ESP), åtte kollisjonsputer og beltestrammere både i forseter og ytre bakseter. Automatgir og firehjulsdrift følger også med på kjøpet, i likhet med 19-toms alufelger. S6 er forøvrig en av svært få biler som prisverdig nok leveres med "must-utstyret" alarm og metallic lakk som standardutstyr.

RS6 ved årsskiftet

Ifølge den norske Audi-importøren er Audi RS6 på plass ved årsskiftet 2007/2008. RS6 vil sannsynligvis kunne skilte med mellom 560 og 580 hestekrefter og vil få som oppgave å utfordre på BMW M5 og Mercedes-Benz E 63 AMG.

Inntil RS6 er på plass, hviler imidlertid denne store ufordringen på S6-skuldrene. Makter S6 å utfordre BMW M5 og Mercedes-Benz E 63 AMG? Og hva med BMW 550i og Mercedes-Benz E 500? For å kunne gi deg svaret må vi først ta en nærmere titt på de fire bilene.

BMW M5 Touring

BMW M5 finnes foreløpig kun i sedan-utgave, men i mai er stasjonsvogn-utgaven på plass. M5 Touring vil koste 1.804.000 kroner - ganske nøyaktig 200.000 kroner mer enn S6. Til gjengjeld byr M5 på 507 hestekrefter (S6: 435) og 0 til 100 på 4,8 sekunder, i hvert fall i teorien (S6: 5,3). M5 kjennetegnes også ved klasseledende kjøreegenskaper.
M5 er bakhjulsdrevet, på godt og vondt, og leveres med en halvautomatisk girkasse. Forbruket er oppgitt til 1,50 liter ved blandet kjøring, enda høyere enn S6, som skal "nøye seg med" 1,34 liter. M5 har heller ikke et like høyt utstyrsnivå som S6.

Mercedes-Benz E 63 T AMG

Vis mer


Den bakhjulsdrevne E 63 T AMG koster 1.935.000 kroner, 330.000 kroner mer enn S6. Til gjengjeld kan den skilte med en motor som på papiret er enda råere enn M5-motoren. Mercedes-Benz oppgir at den 6,2 liter store V8-motoren skal produsere 514 hestekrefter og hele 630 newtonmeter. Og til tross for at stasjonsvognutgaven veier hele 1.955 kilo, skal den klare 0 til 100 på utrolige 4,6 sekunder.

Mercedes-Benz E 500 T og E 500 T 4Matic

E 500 T er i utgangspunktet bakhjulsdrevet, men kan leveres med firehjulsdrift (4Matic). 4Matic-utgaven koster 1.388.000 kroner, 217.000 kroner mindre enn S6. Under panseret finner vi en 5,5-liters V8-motor som skal produsere 388 hestekrefter og 530 Nm. 0 til 100 skal gjøres unna på 5,7 sekunder (S6: 5,3).

BMW 550i Touring

Vis mer


Vi har de siste ukene skrevet mye om BMW 5-serie, som snart får en ansiktsløfting. I sammenheng med denne ansiktsløftingen får 5-serie flere nye motorer, en helt ny automatgirkasse og en rekke mindre endringer som blant annet skal bidra til redusert forbruk og reduserte CO2-utslipp. 550i får ikke økt effekt og vil fortsatt bli levert med en 4,8-liter stor V8-motor som yter 367 hestekrefter og 490 Nm. Takket være ny girkasse-teknologi og andre, mindre endringer forbedres imidlertid akselerasjonstidene med hele 0,3 sekunder. Det betyr at 550i Touring med automatgirgkasse vil klare 0 til 100 på 5,4 sekunder, bare ett tidel svakere enn S6. Samtidig blir bilen grunnet reduserte CO2-utslipp 19.000 kroner billigere og ender opp på 1.191.000 kroner. Det betyr at den ansiktsløftede 550i Touring, som kommer i slutten av mars, blir 322.000 kroner billigere enn S6.

Konklusjon

Audi S6 Avant er en av de herligste bilene vi har testet. Og med tanke på firehjulsdriften, brukervennligheten, det høye utstyrsnivået og den lavere prisen, fremstår S6 etter vårt syn som et svært interessant alternativ til både M5 og E 63 AMG.

E 500 T 4Matic

Vis mer


Sammenlignet med Mercedes-Benz E 500 T 4Matic derimot, fremstår S6-prislappen som stiv. Riktignok kan S6 vise til bedre tall på alle områder, men forskjellene er små. For eksempel kan Mercedesen skilte med nesten like høyt dreiemoment og en 0 til 100-tid som kun er fire tideler svakere. Dermed klarer S6 etter vårt syn ikke å forsvare et prispåslag på over 200.000 kroner.

550i Touring

Bilen som virkelig ødelegger for S6 heter imidlertid BMW 550i Touring. Ja, den mangler firehjulsdrift, 68 hestekrefter, 50 Nm og en del utstyr. Og den leveres kun med to år nybilgaranti. På den annen siden sparer man over 300.000 kroner på å velge BMWen, som er nesten like rask som S6. BMW-eieren vil også kunne glede seg over et forbruk på 1,07 liter per mil ved blandet kjøring, 0,27 liter mindre enn S6-eieren. I tillegg kan BMW 5-serie skilte med en herlig balanse og nydelige kjøreegenskaper.

For dyr

De ulike Audi-modellene har gjentatte ganger gjort det svært godt i DinSide-tester og belønnes ofte opp med kjøpsanbefaling. Bakgrunnen er selvsagt at Audi lager svært gode biler, men også det faktum at Audi vanligvis leverer mer bil for pengene enn Mercedes-Benz og BMW. Audi S6 er imidlertid ett unntak fra denne regelen. Sammenlignet med BMW 550i og Mercedes-Benz E 500 T 4Matic er S6 rett og slett for dyr.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store S6-bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet A6 Avant.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder