Konklusjon og konkurrenter

Det er tøft gjort av Hyundai å gå ut i Norge med dette produktet til den prisen. Sonata ypper nemlig med Norges for tiden bestselgende bil, og det med for få argumenter når det gjelder utvalg og spesifikasjoner.

Vi begrenser oss til å anse som konkurrenter mellomklassesedaner med dieselmotor og automatgir. Allikevel blir det tøft for Sonata, som vi skal se. Vel blir effektive dieselmotorer favorisert av det nye avgiftssystemet, men med automatgirkassen til Hyundai fyker både forbruk og dermed Co2-utslipp i været. Med sekstrinns manuell girkasse er forbrukstallet ved blandet kjøring 0,61 liter per mil og Co2-verdien 163 g/km. Med automat er tilsvarende verdier 0,73 og 191! Prisen på Sonata CRDi GLS er da også 317.000 kroner med sekstrinnskassen og 365.000 med automat.

Passat har DSG

Vis mer
Vis mer

Det dødelige våpenet heter DSG og er dobbeltkløtsj-girkassen fra VW som i praksis fungerer som en automatkasse bare en god del mer effektivt.

Norges bestselger i øyeblikket, Passat - selv om det er som stasjonsvogn den selger best - er en moderne, kompetent og komfortabel sedan. 2,0 TDI-dieselmotoren på 140 hester er minst like sterk men noe mindre fleksibel og mer støyende. Med sekstrinns DSG-kasse koster den 355.000, altså 10.000 kroner mindre enn Sonataen i utførelsen Comfortline.

Flere andre konkurrenter

Tar man nestemann på listen over bestselgende konkurrenter, Toyota Avensis, har man med en mindre og trangere bil å gjøre, og den fås heller ikke med diesel og automat. Vi nevner allikevel at den koster 337.000 kroner i utførelsen Sol og med en meget sprek 2,2 D-4D-motor på 150 hester. (Sonata, som nevnt: 317.000 kroner med manuelt gir).

Opel Vectra (Cosmo) og Ford Mondeo (Titanium) er direkte konkurrenter til Sonata i sedan-versjon, og med spreke diesel-motorer på henholdsvis 150 og 130 hester koster de begge,med automatgir, 368.000 kroner.

Da vi testet Sonata forrige gang konkluderte vi med at bilen ville kunne gjøre det bedre hvis den med en mer relevant motor også fikk en hyggeligere pris i forhold til konkurrentene. Nå har den en mer relevant motor, diesel med automat (om enn lite aktuell) og bilen fremstår som svært romslig og komfortabel.

Sonata er på mange måter en bra bil, og også prismessig gjør den det ikke så verst i manuell utgave. Men når det kommer til automatversjonen og når man ser nøye på hva konkurrentene har å tilby, er prisen dessverre ikke hyggelig nok.

  • Til pris, ytelser og utstyr
  • Plass og komfort omtalte vi i denne testen.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Hyundai-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder