Konklusjon og konkurrenter

Det er TT med V6 som slåss mot Porsche og BMW, med 2-liters turbomotor blir den alt for billig.

Og det er TTs store fortrinn, den leveres i mer moderate utgaver med priser som gjør den attraktiv for mange flere. Faktisk godt under 500.000 kroner skaffer deg en sprek TT med 200 turbohester fra den fine Golf GTI-motoren.

Og dette alternativet er betegnende for Audis TT-strategi, ved å ha en modell konkurrerende med spydspissene i klassen, og en modell med bredere salgsapell, kan utviklingskostnader og salgsinntekter disponeres på en annen måte enn hos konkurrentene. Ser vi på Porsche Cayman og BMW Z4 Coupè er det de mest moderat motoriserte utgavene som konkurrerer direkte med den råeste TTen.

Er der

Det er ingen tvil om at Audi TT er på plass blant de beste i klassen, for mange vil TT være den av disse tre bilene som er mest komplett. Den har klart best komfort, den er mest praktisk, og den er morsom nok i massevis for de aller fleste. En TT med V6-motor koster 720.000 kroner både med og uten S tronic-girkassen.

Vis mer
Vis mer


Det BMW Z4 har er mer underholdene kjøreegenskaper, og den er en mer rendyrket sportsbil. Det innebærer lavere generell komfort og ikke noe baksete. Det er Z4 med en 3-liter som yter 265 hestekrefter som konkurrerer mot Audis toppmodell, men Z4 kommer også i en M-utgave med M3-motoren som yter 343 hestekrefter. Billigste Z4 Coupé koster rett under 700.000 kroner med manuell girkasse, med automat må du ut med 725.000 kroner.

Porsche Cayman koster fra 770.000 kroner med en 2,7-liters boksermotor som yter 245 hestekrefter. Porsche er litt mer alvorlig og saklig enn BMWen, her er det snakk om utrolige mengder veigrep og millimeterpresisjon i kjøreegenskapene. Også Cayman kommer i en råere versjon, Cayman S, med 3,4-liters boksersekser som yter 295 hestekrefter. Prisen er 970.000 kroner.

Konklusjon

Av disse tre bilene er det ikke tvil om at Audi TT vil være lettest å leve med i hverdagen. Det er imidlertid viktig å påpeke at vi har kjørt versjonen med firehjulsdrift, en forhjulsdrevet TT vil nok henge godt etter de to konkurrentene i ren sportsbilfølelse.

Firehjulsdriften er TTs suksessformel, med den på plass får den et stort fortrinn overfor konkurrentene her i Norge. Det er lite som skiller i pris, og firehjulsdriftens fordeler mer enn oppveier for at TTen ikke er like sportslig spisset som konkurrentene.

Store bilder av Audi TT 3.2 V6.