Konklusjon og konkurrenter

S8 er ikke vinneren på komfort, ikke på eksklusivitet, ei heller på sportslighet. Men på kombinasjonen av disse elementene fremstår Audi S8 som best i klassen uten å prise seg ut av den.

Når S8 skal oppsummeres er det viktig å holde tungen rett i munnen. For selv om bilen utvilsomt besitter et sportslig tilsnitt er det ikke sportslighet som er hovedtema i S8; Lamborghini-V10 til tross, dette er ingen konkurrent til BMW M5. Det vi snakker om her er ytelser nær supersportsbilenes univers men pakket inn i respektabilitet og med et gedigent komfortnivå i tillegg til god plass til passasjerer og bagasje. Men altså en aura av sportslighet som hviler over det hele. Prislappen på 1.800.000 kroner understreker eksklusiviteten i det hele. Hva konkurrerer så S8 mot?

GT sedan

Vis mer


Vi synes en amerikansk kollega fant et ganske dekkende begrep for S8: En GT sedan. Det beskriver S8 godt. Det vrimler ikke av denne typen biler på markedet; selv ikke på Mercedes S600 passer betegnelsen særlig godt – der har vi mer med en komfortabel luksussedan med kjempekrefter å gjøre.

S-klasse?

Fra Mercedes er det nok S63 AMG som kommer nærmest, selv om den overgår Audien både i ytelser og pris. Med sin V8 på 525 hester gjør Mercedesen 0 til 100 unna på 4,6 sekunder mot 5,1 for S8. Men så koster da også S63 AMG bortimot 2,3 millioner – før man plusser på med ”nødvendig” ekstrautstyr.

7-serie?

BMW har en 12-sylindret 7-serie på lur: 760iA med en maksimal effekt på 445 hestekrefter og en akselerasjonstid fra 0 til 100 på 5,5 sekunder – altså noe svakere enn S8. En Alpina-variant ville nok være noe nærmere S8 image-messig selv om BMWs 7-serie er sportsligere innrettet enn Mercedes S-klasse allerede i utgangspunktet og dermed sannsynligvis en farligere konkurrent. Det er den også prismessig: 760i koster fra 1.855.000 kroner.

Annet?

Vis mer


En outsider koster 1.650.000 kroner, heter Jaguar XJR og har en kompressormatet V8-motor som yter 400 hestekrefter. Dette skal gjøre den i stand til å nå 100 km/t på 5,3 sekunder; XJR er lettvekteren i denne klassen – under 1,7 tonn egenvekt mens de andre veier to tonn og mer. Tilslutt kan også Maserati Quattroporte nevnes, til tross for at den ikke har noen offisiell norsk importør. Med sine 400 hestekrefter skal den også greie 0 til 100 på i overkant av 5 sekunder. Vi så forleden en 2006-modell på finn.no til 1.450.000 kr.

Happy mix

Vi anser etter gjennomgangen av dette selskapet at Audi S8 er så nær den perfekte balansen mellom, luksus, plass og komfort, teknologi og sportslighet som det er mulig å komme i denne prisklassen; bilen er rett og slett inkarnasjonen av den europeiske GT sedan anno 2007.

Her finner du ovewrsikten over pris, utstyr og ytelser.

Her finner du store eksteriørbilder.

Store bilder av interiør.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder