Konklusjon og konkurrenter

CR-V overtar tronen i folke-SUV-klassen, i alle fall i kategorien bensinmotor og automatgir.

Og hovedgrunnen til at den passerer Toyota RAV4 er pris og plass. Vi kommer i test av dieselversjonen tilbake til hvilke konkurrenter som er nær den, men kan avsløre at nye Mitsubishi Outlander med sine tre seterader og gunstige priser gjør det vanskelig for CR-V med dieselmotor. Outlander er ikke tilgjengelig med bensinmotor.

Pris

CR-V starter på 360.000 kroner med bensinmotor og manuell girkasse. Den har det viktigste på plass, men en versjon opp til Elegance-nivå og en prislapp 375.000 kroner er det meste av utstyr på plass med konstantfartsholder, elektronisk styrt klimaanlegg og aluminiumsfelger som det viktigste. Pristillegget for automatgir, kun Elegance, er på 20.000 kroner.

Vis mer
Vis mer


Elegance kommer også i en versjon med glasstak som koster 13.000 kroner ekstra, glasstaket er standard på de to toppmodellene Executive og Executive Advanced som kun kommer med automatgir. Disse koster henholdsvis 448.000 kroner og 471.000 kroner, og er begge fullspekket med den forskjell at Advanced-versjonen kommer med avstandsradar, antikollisjonssystemet og kurvelys.

Toyota RAV4

Vi har holdt Toyota RAV4 som en favoritt i klassen på grunn av sikkerhetsnivå og finish. Den starter på 374.000 kroner, og billigste versjon med automatgir koster 405.000 kroner. Vi må til utstyrsnivå Sport for å finne en som direkte kan sammenliknes med CR-V Elegance automat, og Toyotaen koster 423.000 kroner - 28.000 kroner mer enn CR-Ven.

Ser vi på en annen storselger, Suzuki Grand Vitara, er prisfordelen mindre for CR-V. En fullt utstyrt Grand Vitara koster 425.000 kroner med navigasjon, skinnseter, xenonlys og nøkkelfri. Riktignok er motoren litt slappere med 140 hestekrefter og høyere bensinforbruk, men prisen er attraktiv. Suzukiens store ulempe er at den ikke kommer med antisladdsystem, noe som gjør det vanskelig å anbefale bilen. (RETTELSE 16/2-2007: Grand Vitara har nå ESP som standard, og er dermed en betydelig mer interessant konkurrent til CR-V og RAV4. Den selges også for tiden til kampanjepris 400.000 kroner.)

Konklusjon

Vi konkluderte i RAV4-testen vår at CR-V var eneste farlige konkurrent, det var den forrige CR-V-utgaven vi da snakket om, og med forbedringene ved modellskifte er vi ikke i tvil - av bilene med automatgir og bensinmotor er CR-V den mest attraktive i folke-SUV-klassen.

Store bilder av Honda CR-V 2.0 automat.

Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder