Konklusjon og konkurrenter

Direkte konkurrenter har ikke C30 mange av. BMWs 1-serie er på vei med en tredørsversjon; Audi A3 har vært ganske unik på markedet hvis vi definerer det snevert som "tre-dørs premium kompakt kombi-kupé".

Volvo C30 er en spennende nykommer i et nisjemarked i ekspansjon, og hvor konkurransen foreløpig er begrenset. På en måte er bilen en mellomting mellom en sportskupé og en kompakt kombikupé. Etterkommeren til tredørsversjonen av tidlig 80-talls 360 er den ikke helt - bare delvis. Hva vil så C30 bryne seg mot i markedet?

En direkte konkurrent

Per idag finner vi bare en bil som er direkte rival til nye C30, og selv den bilen, Audi A3 i tredørs versjon er mer praktisk og mindre "trendy" orientert enn Volvoen. Vi ser her på A3 2,0 TDI med 140 hk; en motor som er like sterk men ikke like kultivert som Volvoens Common Rail-motor. Plassforholdene er sammenlignbare med unntak av bagasjerommet; der har Audien et klart overtak - men så skal det heller ikke mye til. Vi ble overrasket over å konstatere at C30 faktisk er noe større utvendig, både i lengde, høyde og bredde, enn Audi A3.

BMW og Mercedes

Vis mer
Vis mer


For ordens skyld tar vi med Mercedes C Sportcoupé som jo er en tredørs kombikupé. Det er imidlertid en aldrende modell og den er dyrere (360.000 kroner) for en versjon med svakere dieselmotor (200 CDI/122 hk).

BMW fremstår som mer aktuell med sin 1-serie som nok i stor grad henvender seg til samme kundegruppe. Hvis vi tar utgangspunkt i grunnversjonene koster BMW 118 d Avantage 269.000 kroner mot C30 til 289.000. BMWens effekt er imidlertid kun 122 hestekrefter - men neste nivå er betydelig sterkere enn Volvoen: 120d yter hele 163 hestekrefter - og koster fra 332.000 kroner. C30 befinner seg altså motormessig et sted mellom disse to.

Nå vil sikkert noen innvende at vi har sammenlignet med en fem-dørs kombikupé, men det er bilens posisjonering når det gjelder kundegruppe vi må se på, og forøvrig er 3-dørsversjonen av 1-serie rett rundt hjørnet som vi har kunnet berette på disse sidene.

Ikke-premium

Det finnes alternativer som i utgangspunktet er mer familievennlige, men som kommer i tre-dørsversjoner. Det er Opel Astra GTC som ligger nærmest opp til Volvo C30 konseptmessig, da den er en helt egen versjon i forhold til fem-dørsvarianten. Astra GTC 1,9 CDTI med den kraftfulle 150-hesters kraftpakken den deler med både Saab- og Alfa-modeller, kommer fra 283.000 kroner.

Til sist kan vi nevne at tre-dørsversjonen av Ford Focus, med den samme motoren som i vår testbil, koster fra 282.000 kroner.

Men kjøperen av C30 vil sannsynligvis ikke vurdere denne typen bil da Volvo her har et produkt som i første rekke skal selge på stil og utseende og være en sosial signatur for eieren. I tillegg får man Volvos velkjente verdier og en velkjørende og kvikk bil som aldri vil fremstå som kjedelig. Slik sett synes vi C30 prismessig har posisjonert seg riktig.

Gå videre her til pris, utstyr og ytelser.

  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder