Konklusjon og konkurrenter

Kraftig dieselmotor og firehjulsdrift i premiumforpakning koster, men med avgiftsreduksjonen på grunn av redusert CO2-utslipp er prisen blitt lavere enn for Audi A6.

Og det blir Mercedes-Benz E320 CDI T 4-matic som blir trekløverets definitivt dyreste. Med den nye motoren og ansiktsløftningen koster 530xd 749.400 kroner med automatgir.

300.000 i ekstrautstyr

BMW-kjøpere kan på godt og vondt fråtse i ekstrautstyr, og med vår testbil var det nok ikke økonomisjefen som krysset av på listen over ekstrautstyr. Hele 300.000 kroner kom dette på, men det er fint mulig å klare seg med mindre enn en tredjedel. Av det mer spesielle og kostbare utstyret er avstandsradar til konstantfartsholderen, projisering av hastighet og navigasjonsinformasjon på frontruten og mørkekamera med overføring til navigasjonsskjermen.

Vis mer
Vis mer
Vis mer


Sistnevnte får alle elger til å se ut som selvlysende albinoer, og forgjengere uten alt for mye klær til å vises tydelig på skjermen. Det å tidlig få signaler om at ville dyr står og lurer i veikanten kan spare lidelser for både dyr og mennesker, og den økte sikkerheten for forgjengere er faktisk et allment gode plassert på ekstrautstyrslisten til en luksusbil.

Disse tre tingene sammen med navigasjonssystem står alene for nesten 100.000 kroner. Annet dyrt utstyr er panoramatak (18.700 kr), M sportspakke (36.900 kr) og komfortseter foran (15.900 kr) de andre tingene på listen er typisk komfortutstyr som oppvarmede bakseter.

Audi og Mercedes-Benz

Med Volvo V70 D5 AWD som en outsider, kanskje mest kommende V70, er det først og fremst Audi A6 og Mercedes-Benz E-klasse som konkurrerer med 5-serie stasjonsvogn med firehjulsdrift. Og med den nyvunne prisfordelen er BMWen farligere enn noensinne for de andre tyske premium-merkene.

En Audi A6 3.0 TDI quattro med automatgir koster fra 759.000 kroner, 10.000 kroner mer enn BMWen. Litt mer utstyr er standard om bord hos Audien som også er litt større, og den har bedre nybilgaranti med tre år mot BMWs stusselig to år. Også A6 er en kjøreglad bil, men mangler den nærhet i kjøreegenskapene som BMWen tilbyr.

Mercedes-Benz E320 CDI T 4-matic er med en startpris på 843.000 kroner betydelig dyrere, og den tyngre E-klassen sliter med å holde følge med de to andre på øvelsen 0-100 km/t. BMW leverer syv blank, Audien er fire tideler etter, mens Mercedesen trenger 8,1 sekunder på seg for å nå 100 km/t. Etter oppgraderingen i fjor er E-klasse blitt sportsligere, men den har et stykke igjen før den oppleves som like kjøreglad som 5-serie.

Konklusjon

Med fremkommelighet som hovedmotivasjon duger alle disse tre bilene, men når det gjelder kjøreegenskaper og kjøreglede er BMWen best. Og for de som er i tvil mellom SUV eller stor stasjonsvogn mener vi de betydelige bedre og sikrere kjøreegenskapene til en lav stasjonsvogn overgår fordelene med høy bakkeklaring og god utsikt.

  • Store bilder av BMW 530xd.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder