Konklusjon og konkurrenter

Billigste Freelander 2 koster 467.000 kroner, billigste Honda CR-V koster 392.000 kroner. Deler av prisforskjellen kan forsvares, men ikke hele.

For Freelanders del øker prisforskjellen på toppmodellen til godt over 100.000 kroner over konkurrenter som Honda CR-V og Toyota RAV4 med tilsvarende utstyr, og selv om nye Freelander oppleves som en klasse over disse er prisforskjellen drøy. Og det som er litt synd for Freelander er at det er engangsavgiften som straffer den tunge bilen, effekten, vekten og det tilhørende økte forbruket sørger for at avgiftsforskjellen til CR-V er nesten 70.000 kroner og i forhold til RAV4 hele 90.000 kroner. Hadde avgiftsnivået vært det samme for disse tre, hadde Freelander knust konkurrentene - så bra er nye Freelander.

Fire utstyrsnivåer

E, S, SE og HSE er utstyrnivåene, og hvert av utstyrsnivåene har kan kompletteres med tilpassede utstyrpakker. S-versjonen er den billigste, 467.000 kroner, den mangler først og fremst elektronisk justering av klimaanlegget, konstantfartholder, regnsensor og Terrain Response. Det har S-utgaven til 497.000 kroner, og den fremstår som de mest fornuftige avveiningen mellom pris og utstyr.

Vis mer


Vi har kjørt toppmodellen HSE som begynner på 557.000 kroner, og den har det meste av utstyr. Tillegget på vår bil var et dobbelt soltak til 11.120 kroner og Premium Pack til 32.000 kroner (svingbare lykter, bluetooth, karbonfilter i klimaanlegg, oppgradering av musikkanlegg og navigasjonssystem).

Konkurrenter

BMW X3 med toliters dieselmotor starter på 493.000 kroner, og vil ligge noen titusener over i pris etter hvert som ekstrautstyr legges til. Til tross for mindre motor med 150 hestekrefter lavere dreiemoment (330 Nm/2.000 o/min) er X3 overraskende kvikk fra 0-100 km/t med 10,2 sekunder – 1,5 sekunder kvikkere enn Freelander. X3 mangler Freelanders komfort.

Honda CR-V er den av bilene i klassen som likner mest på Freelander, høy komfort og en fin 2,2-liters dieselmotor som leverer 140 hestekrefter og 340 Nm ved 2.000 o/min. Tredje generasjon CR-V dukket opp i vinter, og er den mest komfortable av folke-SUVene. Den mangler litt både på komfort og kjøreegenskaper i forholdt til Freelander. Startpris på 392.000 kroner.

Toyota RAV4 er liten og billig, spesielt med 136-hestersversjonen av 2,2-literen. Også RAV4 er kommet til tredje generasjon, og utmerker seg med fleksibelt interiør. Førerplassen er noe trang, og komforten er et stykke unna CR-V og spesielt Freelander. Billigste RAV4 starter på lave 342.000 kroner, men for å fa en modell som likner CR-V i utstyr må man ut med 20.000 kroner til. RAV4 med 177 hestekrefter og tilsvarende dreiemoment som Freelander kommer kun i en velutstyrt versjon som koster fra 461.000 kroner.

Mitsubishi Outlander er stor og billig, og preges av å være av familiebil som skal tåle juling. Mye plast, men også mye plass med blant annet mulighet for tre seterader. Outlander kommer med en toliter som yter 140 hestekrefter og har et dreiemoment på 310 Nm ved 1.750 o/min. Outlander starter på 360.000 kroner som femseter, og for 410.000 kroner får man en svært velutstyrt syvseter. Outlander er vår mest for pengene favoritt i klassen.

Vis mer


Dette er de fire viktigste utfordrerne, men klassen er etter hvert blitt stor og biler som Jeep Compass, Nissan X-trail (ny versjon på vei), Suzuki Grand Vitara, Chevrolet Captiva, Hyundai Santa Fe og Opel Antara er med å konkurrere om kundene.

Konklusjon

Freelander 2 er etter vår oppfatning den beste bilen i klassen fordi den har tatt klassen ett steg lengre både når det gjelder komfort og når det gjelder kjøreegenskaper. Prisen er for høy til å konkurrere direkte med Outlander, CR-V og RAV4, og det er viljen til å betale for komfort, kjøreegenskaper og Land Rover-emblemet som avgjør for de som kan strekke seg litt lengre i pris.

  • Store bilder av Land Rover Freelander 2 TD4.