Konklusjon og konkurrenter

BMW 3-serie Coupé er i skrivende stund det beste kjøpet du kan gjøre om du er ute etter en mellomstor premium-kupé med god plass. Men en spennende utfordrer er like om hjørnet.

BMW 3-serie Coupé kan lokke med herlige kjøreegenskaper, nydelige motorer, flotte girkasser, svært høy opplevd kvalitet og klasseledende romslighet. De fleste vil også være enige om at bilen har utseendet med seg. Selv om bilen har en rekke konkurrenter, fremstår den derfor etter vårt syn som et godt kjøp.

Brera og TT

De firehjulsdrevne variantene fremstår relativt sett som enda mer interessante. Dette fordi 3-serie Coupé med firehjulsdrift har langt færre konkurrenter. Firehjulsdrevne kupeer er nemlig nesten like sjeldne som firehjulsdrevne kabrioleter. I denne prisklassen snakker vi i skrivende stund i praksis kun om to rivaler; Alfa Romeo Brera og Audi TT.

819.000 kroner

Vis mer
Vis mer


Men la oss først og fremst konsentrere oss om dagens kandidat - 330xiA, som koster 819.000 kroner. Dette kan selvsagt synes som en høy pris. Men etter at det nye avgiftssystemet trådte i kraft 1. januar er dette faktisk prisleiet når vi snakker om kupeer med opp i mot 300 hestekrefter.

Alfa Romeo Brera 3.2 JTS Q4: 850.000 kr

Alfa Romeo Brera 3.2 JTS Q4 koster for eksempel 850.000 kroner - 31.000 kroner mer. Det til tross for at motoren yter 260 hestekrefter (versus 272) - og til tross for at denne prisen gjelder manuell girkasse. Prisen for automatkasse er ikke oppgitt på den norske importørens nettsider. Alfa Romeo Brera er altså dyrere enn dagens testkandidat. I tillegg er den langt trangere. De to baksetene er nærmest symbolske. Den som vurderer det italienske alternativet skal også ha sterke nerver, da all erfaring tilsier et relativt friskt prisfall.

Audi TT 3.2 V6 quattro S tronic: 720.000 kr

Heller ikke det andre alternativet er noe å satse på for den som legger vekt på plass. Bakseteavdelingen i 3-serie Coupé er for rene ballsalen å regne sammenlignet med baksetene i nye Audi TT. TT 3.2 V6 quattro S tronic kan heller ikke skilte med den samme balansen som 3-serie Coupé. Audi-motoren produserer 250 hestekrefter og er dermed svakere enn BMWs 3,0-liter.

Beskjeden størrelse, lav egenvekt og en supereffektiv halvautomatisk girkasse sørger imidlertid for at TT skal klare 0 til 100 på imponerende 5,7 sekunder. Det betyr at den er et helt sekund raskere enn BMW 330xiA Coupé (6,7) og 1,1 sekunder raskere enn Alfa Romeo Brera (6,8). Også prisen er et argument for TT. Med en prislapp pålydende 720.000 kroner, er den 99.000 kroner billigere enn BMWen.

Volvo S60 R AWD: 980.000 kr

Vis mer


Selv om Volvo S60 R AWD er en sedan, velger vi å ta den med. 300 hestekrefter og 400 newtonmeter sørger for at den manuelle utgaven skal klare 0 til 100 på 5,7 sekunder. Automatkassen er imidlertid ineffektiv og øker 0 til 100-tiden med hele 1,8 sekunder til 7,5. S60 R AWD har i tillegg fått skikkelig juling av det nye avgiftssystemet. Før jul kostet automatutgaven 838.000, nå koster den hele 980.000 kroner. Vi snakker altså om en prisøkning på hele 142.000 kroner. Når bilen i tillegg begynner å bli gammel, er den sjanseløs i dagens konkurranse.

Outsiderne

Og flere aktuelle firehjulsdrevne kandidater er det ikke. Porsche 911 Carrera finnes selvsagt der ute, men er altfor dyr (1,3 mill kr). Og fordi firehjulsdrift er en forutsetning i dagens konkurrent-analyse, faller både Alfa Romeo GT, Mazda RX-8, Mercedes-Benz CLK og Mercedes-Benz C Sportcoupé av lasset. Det samme gjør Chrysler Crossfire og Peugeot 407. Toseterne BMW Z4 Coupé, Nissan 350Z og Porsche Cayman blir i denne sammenhengen outsidere i dobbelt forstand.

330xi Coupé: 778.000 kr

Vis mer


Men hva med andre varianter av 3-serie Coupé? Jo, den som vurderer en 330xiA skal være klar over at bilen koster 778.000 kroner med manuell girkasse. Dermed sparer man 41.000 kroner samtidig som 0 til 100-tiden reduseres med 0,5 sekunder til 6,2.

330iA: 742.000 kr, 330i: 715.000 kr

Den som velger å kutte ut firehjulsdriften sparer 77.000 kroner. BMW 330iA, som er dårligere på vinterføre, men enda morsommere i sommerhalvåret, koster nemlig 742.000 kroner. Med manuell girkasse blir bilen en enda større opplevelse, samtidig som prisen synker til 715.000 kroner og 0 til 100-tiden til 6,1 sekunder.

Audi A5: Kommer i juni

Dermed har vi omsider kommet frem til den aller mest spennende konkurrenten - Audi A5. A5, som vil bli introdusert i det norske markedet i juni, vil gå rett i strupen på 3-serie Coupé. Vi vet ennå ikke hva A5 vil koste, men erfaringsmessig har Audi for vane å tilby mer bil for pengene enn BMW her i landet. Vi regner også med at A5 vil være bedre utstyrt enn 3-serie Coupé.

Moderat utstyrsnivå

Vis mer


Nettopp det moderate utstyrsnivået er nemlig blant BMWens svakheter. Riktignok kan bilen skilte med elektrisk setejustering, xenonlykter og punkteringssikre dekk, noe som er bra. Også antiskrens (ESP, DSC på BMW-språk), integrert og rattbetjent radio, 6 kollisjonsputer, kjørecomputer, tåkelykter og 17-toms alufelger er på plass.

Men med tanke på at vi her snakker om en bil til 819.000 kroner er det oppsiktsvekkende at bilen leveres med manuelt klimaanlegg. Oppgradering til elektronisk styring koster 6.600 kroner. Og den som ønsker fartsholder, regnsensor, automatisk nedblendbart bakspeil, isofix-fester i baksetene eller justerbart midtarmlene, må pent finne seg i å krysse av på ekstrautstyrslisten.

Svak garanti

Når vi først er inne på bilens svakheter, må det også understrekes at BMW er en av svært få bilprodusenter som ikke gir mer enn to år nybilgaranti. Dette i motsetning til erkekonkurrentene Audi og Mercedes-Benz, som i likhet med 33 andre bilmerker gir tre år.

Konklusjon

Vis mer


Audi TT er i skrivende stund den eneste bilen som i våre øyne kan utfordre 330xiA. TT er både billigere, raskere og bedre garantert. Hvis man er opptatt av muligheten for å tidvis kunne ta med seg mer enn to voksne personer, faller imidlertid TT gjennom. Og selv om TT kjører godt, er den ikke helt oppe på 3-serie Coupé-nivå når det kommer til kjøreglede.

Den tøffeste konkurrenten blir nok derfor Audi A5, som altså kommer til Norge i juni. Vi vil sannsynligvis stifte bekjentskap med A5 allerede i begynnelsen av mai, og vil da kunne fortelle om Audi har utviklet en seriøs utfordrer til BMW 3-serie Coupé.

Inntil videre fremstår imidlertid BMW 330xiA som det mest interessante kjøpet i sin klasse, svak garantiordning og moderat utstyrsmengde til tross. Hovedargumentene for bilen er først og fremst den herlige motoren, de klasseledende kjøreegenskapene, den opplevde kvaliteten og den gode plassen, en kombinasjon som sørger for at de aller fleste vil stortrives i denne bilen.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Design, interiør, plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet 3-serie Coupé.