Konklusjon og konkurrenter

Mange og sterke konkurrenter er kommet på banen i løpet av kort tid. Antara har mange sterke argumenter og er på mange måter en bra bil, men har ikke idag det som trengs for å komme på pallen.

Folke-SUV-segmentet er etterhvert blitt et ganske uoversiktlig segment. Det innbefatter idag biler av ganske varierende størrelse, design og terrengdyktighet. Fra fjorårets bestselger Suzuki Gran Vitara til velkjørende og praktiske RAV4 og de overbevisende nykommerne Mitsubishi Outlander og Honda CR-V er det mye å velge mellom.

Utenfor den etablerte Folke-SUV-kategorien har det i tillegg dukket opp alternativer med både lavere (Daihatsu Terios) og høyere prisnivå - også de sistnevnte er biler som selges av almen-produsenter og ikke premium-aktører. De er større og tyngre enn den gjennomsnittlige folke-SUV. Eksempler er Hyundai Santa Fe, SsangYong Kyron og Chevrolet Captiva. Opel Antara faller naturlig inn i sistnevnte kategori.

Valget kan snevres ned for eksempel ved at man "må ha" syv seter eller diesel pluss automat - eller at man har et maks-budsjett å forholde seg til. I så måte bør de fleste potensielle kunder stille seg spørsmålet: Trenger jeg virkelig en SUV? I de fleste tilfeller får man nemlig en meget bra men rimeligere bil hvis man kan klare seg uten ekstra høy bakkeklaring og (mer eller mindre)drift på alle fire...

Antara i markedet

Vis mer


Denne bilen er komfortabel og rommelig. Den har en ganske praktisk størrelse og god fremkommelighet så lenge man har en slags vei å kjøre på. Opplevd kvalitet er godkjent og vel så det. Motoren er villig og temmelig sterk, men det trenger den da også å være for å bevege en såpass tung SUV.

Prisen på Antara 2,0 DTCI Cosmo med automatgir er 523.000 kroner. Med manuell girkasse koster bilen 469.000. Godt over 50.000 kroner tillegg for automat - det er drøyt og viser at her har ikke Opel - med partner - gjort hjemmeleksene. Årsaken ligger naturligvis i dårlig energieffektivitet og dertil hørende avgiftskroner så det monner.

Rimelig utstyr

Testbilen var i tillegg utstyrt med elektrisk justerbare forseter (4.000 kr), parkeringsassistent foran og bak (3.975 kr), metallic lakk – fargen heter Sanddrift – (5.400 kr) samt en pakke til 12.400 kr med skinnseter, dekktrykksensor, xenon-lykter, lyktespylere, grafisk skjerm og elektrisk innfellbare speil. Totalsummen for nevnte ekstrautstyr – i underkant av 26.000 kroner – fremstår som rimelig.

I vår konkurrentsammenligning har vi kun tatt i betraktning kompakte/mellomstore SUVer med dieselmotor på mellom 140 og 160 hestekrefter.

Nær premium-pris

Vis mer


Testbilen som beskrevet koster 549.000 kroner, og det er mye penger for denne bilen. Bare Santa Fe er enda dyrere - og mindre dynamisk. Har man så mye penger (og litt mer) å legge på bordet bør man ta en titt på premium-modeller som BMW X3 og Land Rover Freelander, som nylig ble lansert i ny og mye bedre utgave. BMW X3 2,0d (150 hk) koster rett under 500.000 kroner - men med sekstrinns manuell girkasse. For en Freelander 2,2 diesel på 160 hester og sekstrinns automat må man ut med nærmere 590.000 kroner. Det må imidlertid tas hensyn til at disse er premium-modeller utstyrt med bedre drivlinjer. mer avanserte firehjulsdriftssystemer og at de uten tvil kjører bedre. Disse faktorene tatt i betraktning er ikke prisforskjellene så skrikende når man først befinner seg i "halvmillion +"-sjiktet...

Utkonkurrert

Vis mer


Hvis man ser på folke-SUV-segmentets mest aktuelle aktører er det bare å konstatere at Antara (med manuell girkasse) blir for dyr i forhold til biler som Honda CR-V, Mitsubishi Outlander og Toyota RAV4. Alle disse har atpå til overveiende bedre allround-egenskaper. Som vi har sett er Antara med automat mye dyrere enn den manuelle utgaven, og prisforskjellen ned til den Outlander med sekstrinns manuell girkasse blir på over 100.000 kroner!

Antara med automat er imidlertid et interessant alternativ til SsangYong Kyron med automat og Hyundai Santa Fe med automat.

Vis mer


Konklusjon: Antara var et trivelig bekjentskap, men er langt fra segmentets beste kjøp - dét er i skrivende stund Mitsubishi Outlander (Velutstyrt 7-seter Instyle: 410.000 kroner) - som i tillegg har to ekstra seter for småfolk om nødvendig. Honda CR-V med sine praktiske aspekter og nydelige dieselmotor er et annet kjøp som er bedre. Også den mindre men romslige og praktiske RAV4 er bedre posisjonert.

Er du desperat etter automat i forbindelse med dieselmotor endrer bildet seg noe - og da kan Antara være aktuell. Hyundai Santa Fe er noe større men har dårligere kjøredynamikk og er i tillegg hakket dyrere. Men ta en grundig titt på Chevrolet Captiva. Den er ikke dyrere, har samme drivlinje - og bedre plass.

  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder