Konklusjon og konkurrenter

Toyota ønsker å posisjonere seg utenfor "GTI"-klassen. Det lykkes de med.

Kort konklusjon: Yaris TS er en taper i "GTI-duell".

Men bilen er interessant på flere måter - som velmotorisert ultra-kompakt.

Vi testet nye Toyota Yaris for over et år siden, den gangen i en sprek dieselversjon. (1,4 D-4D på 90 hester). Vi fremhevet den gode plassutnyttelsen, det utmerkede kompromisset mellom komfort og effektive kjøreegenskaper og de praktiske løsningene generelt. Dieselmotoren ga full tilfredsstillelse - dreiemomentet og dermed trekkraften i midtre turtallsregister var til og med enda bedre enn i TS. Vi var mindre imponert over materialvalg/kvalitetsinntrykk og støynivå. Det fine med 1,8 TS er at den bevarer fordelene og toner ned ulempene - samtidig som den ikke koster allverden.

Konkurrentene

Vis mer
Vis mer


Som vi har sett er ikke Yaris TS noen bil for rally-entusiastene eller for de som setter pur kjøreglede (i sportslig forstand) foran komfort/praktiske hensyn. Men som vi skal se koster det en del mer hvis man skal ha den typen bil.

- VW Polo GTI 1,8 turbo: 150 hk, 291.000 kroner. Denne skjuler ikke sine sportslige ambisjoner og er i mye større grad en Yarisen en GTI-bil. Og heter det jo også. Overbeviste oss imidlertid ikke fullstendig - om enn ganske langt på vei - i test, og er mye dyrere enn Yaris.

- Ford Fiesta ST: 150 hk, 247.000 kroner. Dette er en skikkelig sportslig liten tass, riktignok ikke helt à jour lenger, men fortsatt en bil som er morsom og kvikk samtidig som det faktisk er litt plass til passasjerer og bagasje. Sportslig, men ikke komfortabel, og kun med tre dører.

- Mitsubishi Colt CZT: 150 hk, 262.000 kroner. Mye av det samme som Yaris; godt med plass og fleksibilitet og kjøreegenskaper som preges av bilens usportslige massefordeling og komfort-kompromiss. En god del raskere enn Yaris ST, men også en god del dyrere. Kun tre dører ødelegger en god del for den i øvrig praktiske og fleksible arkitekturen.

- Peugeot 207 1,6 GT: 120 hk, 236.000 kroner. Større enn Yaris, mer effektive kjøreegenskaper, men ikke like kvikk. Det er 150-hesteren som er konkurransedyktig på ytelser - men blir det ikke på pris (279.000 kroner og kun tre dører).

- Mini Cooper: 120 hk (og 0 til 100 på 9,1 sekund), 217.000 kroner. Ikke særlig praktisk, men en svært morsom bil å kjøre.

Konklusjon

Vis mer


Ser du etter den mest sportslige småbilen på markedet kan du glemme Yaris TS. Da må du gå for Mini Cooper.

Men hvis du vil ha en liten (byvennlig) men velutstyrt, romslig og praktisk bil med sprek bensinmotor og gode ytelser er Yaris TS faktisk det utvilsomt beste kjøpet.

Plass og komfort kommenterte vi i forrige test av Yaris - les om det her.

  • Pris og tekniske data finner du her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder