Konklusjon og konkurrenter

Hvis man er villig til å legge 900.000 kroner på bordet er det mye bra bil man kan skaffe seg. Men ingen som er helt i samme gate som X3 3,0sd.

I dette kapitelet pleier vi å liste opp en rekke konkurrenter til modellen som er blitt testet. Utfordringen vi står overfor i dette tilfellet er at det faktisk ikke finnes noen direkte konkurrent til dagens testbil.

Et alternativ blir da å se hva slags andre typer biler i samme prisleie en potensiell kunde av BMW X3 3,0sd kunne tenkes å vurdere.

Et annet blir å se hvilke biler som kan gi tilsvarende ytelser og som en velbeslått kunde kunne vurdere å legge et konsekvent mellomlegg på bordet for.

Land Rover Freelander

Vis mer
Vis mer


Nye Freelander er helt klart posisjonert som et premium-alternativ. Størrelsesmessig ligger den også ganske likt med X3, og etter vår mening er Freelander en verdig premium-SUV - den første seriøse konkurrenten til BMW X3. Imidlertid kan ikke Land Rover by på noen dieselmotorisering som er i nærheten av dagens 3,0sd. Dermed blir utfordreren Freelander 3,2 l6 auto til 810.000 kroner. Men bensin-rekkesekseren presterer ikke mer enn 233 hestekrefter og 317 newtonmeter - og kan dermed anse seg utkonkurrert. Generelt sett følger ikke Freelander BMW på det sportslige.

Verdens råeste

Så over til den andre kategorien - diesel-SUVer med heftige ytelser. Vi konstaterer at BMW X3 3,0sd per idag er verdens raskeste serieproduserte diesel-SUV. Imidlertid skjer det mye der ute, og enda raskere konkurrenter vil dukke opp. De vil i første omgang alle være mye dyrere, større og tyngre. Dagens representant for denne kategorien er Mercedes ML 420 CDI som vi nevnte i forrige kapitel. Nøkkeltall: 4,0l V8, 306 hk, 700 Nm, toppfart 235 km/t, 0-100: 6,8 s. Bilen veier også 2,3 tonn og er større og mer komfortabel enn X3. Det er imidlertid lite sannsynlig at en kunde som er opptatt av kvikke og sportslige egenskaper vil velge ML 420 CDI fremfor X3 3,0sd. De to bilene dekker forskjellige behov. Og Mercedesen koster 400.000 kroner mer...

BMW har rett og slett kommet sine tyske premium-rivaler i forkjøpet når det gjelder kompaktklassen - noe salgssuksessen for X3 beviser. Og dagens testbil viser også at den bayerske produsenten ikke overlater noe til tilfeldighetene men legger listen høyt. Svært høyt.

Konklusjon

Konklusjonen blir: BMW X3 3,0sd er unik. Hvis du vil ha den sportsligste og heftigste diesel-SUVen med det mest imponerende drivverket og den største kjøregleden, har du intet alternativ. Og uansett ikke under 1,3 millioner...

Pris, utstyr og ytelser finner du her.

Når det gjelder komfort - og plassforhold - har vi omtalt det tidligere. I mellomtiden er hjulopphenget blitt mer sofistikert og bilen er ikke fullt så hard og stump som 2004. Ikke desto mindre - det er sportslighet som gjelder, og noen komfort-SUV er dette fortsatt ikke. Plass og komfort omtalte vi her, i første test av X3.

  • Store bilder fra testen finner du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder