Konklusjon og konkurrenter

I forbindelse med lanseringen av nye Corsa i september i fjor sa vi at Opel overbeviste. Vi kan si det samme etter denne testen, men problemet er at bilen har konkurrenter som overbeviser like mye - og Corsa er ikke noe opplagt førstevalg.

Testen har bekreftet at Opel har lykkes i å ta steget inn i "sub-kompakt"-segmentet, altså den nye kategorien småbiler som er et alternativ til de klassiske kompaktbilene som familiens bil nummer to. Corsa gjør også noen nyvinninger når det gjelder tilgjengelig utstyr. En småbil med integrert sykkelbærer, oppvarmet ratt, DVD-navigasjon med fargekjerm samt avanserte sikkerhetssystemer både aktivt og passivt - det ville vært helt uhørt for bare få år siden.

Vår testbil hadde alt dette utstyret - og i tillegg regnsensor, fartsholder, elektronisk klimaanlegg og svingbare frontlykter. Men prisen blir deretter - den kokette sum av 270.000 kroner kreves for herligheten, og da gjelder det å sette det hele i perspektiv. Kjøper man ikke småbil i stor grad av økonomiske hensyn?

En bra bil

Vis mer
Vis mer


Vel, testbilens pris uten ekstrautstyr er 208.000 kroner, og da er den tross alt relativt velutstyrt. En gjennomgang av konkurrentenes tilbud viser at Corsa jevnt over er ganske konkurransedyktig når man ser på motorisering og produktet som helhet. Men rørende billig er den ikke. Alt i alt er Corsa en bra bil - uten å være opplagt best på noe. Vi har kikket på noen konkurrenter, av de som er kommet på markedet ganske nylig.

Noen konkurrenter

- Fiat Grande Punto er en naturlig rival i og med at de to bilene er i slekt. Grande Punto kommer med den samme motoren og heter da 1,3 Multijet. Den koster da 193.000 kroner - men den er kun utstyrt med 75-hestersversjonen av motoren og blir da i tammeste laget. I tillegg har ikke den versjonen ESP (antiskrens), noe vi anser som diskvalifiserende.

- Fjorårets "årets bil", Renault Clio, koster akkurat 200.000 kroner i den velutstyrte utførelsen Dynamique og utstyrt med en kultivert 1,5-liters dieselmotor. Og selv om den ikke oppleves som svært mye svakere er 70 hester snaut. Kompromisset kjøreglede/komfort synes vi er mer vellykket enn hos Corsa, men styringen trekker ned.

- Peugeot 207 er en meget vellykket småbil selv om den er noe for tung og trenger mye motor. Utstyrt med den ypperlige 1,6-liters HDI-motoren på 90 hester får den nettopp det - og er klart sprekere enn Corsaen, samtidig som understellet er triveligere. Som X-line koster den 201.000 kroner.

Vis mer


- Også Toyota Yaris har overbevist i test, og den står seg fortsatt. 1,4-literen er en meget kompetent maskin og Yaris er en skikkelig småbil - liten og nett men allikevel romslig og praktisk. Ikke fullt så velkjørende som 207, men høyst godkjent allikevel. Yaris 1,4 D-4D Sol er billigere enn i fjor - 198.000 kroner.

Konklusjon

Vår konklusjon blir at Corsa er en av de beste småbilene på markedet. Når det gjelder 1,3 CDTi, som vi her har testet, så ville vi imidlertid heller ha valgt en av de to sterkeste konkurrentene: Toyota Yaris 1,4 D-4D Sol eller Peugeot 207 1,6 HDI, hovedsaklig på grunn av en bedre allround kjøreopplevelse - uten å gå i baret økonomisk.

Pris, teknisike data og spesifikasjoner finner du her.

Store bilder fra testen finner du her.

Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder