Konklusjon og konkurrenter

Femte generasjon Volkswagen Golf har rukket å bli mer enn tre år gammel. Den aldrende tyskeren fremstår likevel som et bedre kjøp enn Toyotas nyeste utfordrer.

Vi påstår ikke at Toyota Auris er en dårlig bil. All erfaring tilsier at Auris-eieren vil kunne glede seg over et nærmest problemfritt bilhold og en høy annenhåndsverdi. Og som vi har fortalt, finnes det mye positivt man kan si om selve bilen, både når det gjelder kjøreegenskaper, komfort og motorer.

Ikke best på noe enkeltområde

Det vi imidlertid påstår, er at Auris ikke er bra nok til å måle seg med de beste bilene i kompaktklassen. Dette fordi bilen har en rekke svakheter - samtidig som den verken utmerker seg som klasseleder på noe enkeltområde - eller tilfører kompaktklassen noe nytt. Med den knallharde konkurransen som eksisterer i dag, ender ikke middelhavsfarere opp som våre klassefavoritter.

Overraskende

Dette faktum er etter vårt syn overraskende. Toyota fremstår for tiden som verdens mest dynamiske bilprodusent og har i løpet av de siste årene frembrakt den ene flotte modellen etter den andre. For eksempel er både Yaris, Avensis, Verso, RAV4 og Land Cruiser i våre øyne blant de beste kjøpene i sine respektive klasser. Det samme kunne sies om MR2, som dessverre har gått ut av produksjon. Også utgående Corolla var blant våre favoritter, selv om den aldri nådde helt til topps i kompaktklassen. Med dette bakteppet er det forunderlig at Toyota lanserer en ny og viktig modell som ifølge vår bedømning er en lite inspirerende midt-på-treet-bil uten fremtredende sterke egenskaper.

Volkswagen Golf

Vis mer
Vis mer


Vår klassefavoritt er altså fortsatt Volkswagen Golf, som går utenpå Auris når det kommer til opplevd kvalitet. Golf tar etter vårt syn også innersvingen på Auris når det kommer til kjøreegenskaper og generelle løsninger. I tillegg byr tyskeren på bedre plass både i baksete og bagasjerom.

Astra, Focus, 307, Civic, Mazda 3, Qashqai og Cee'd

Uten å være altfor bastante anser vi også Opel Astra for å være et bedre kjøp enn Auris. Og den som er opptatt av kjøreegenskaper vil sannsynligvis også trives bedre i en Ford Focus enn i Toyotas nye kompaktklassebil. Ja, selv den aldrende Peugeot 307, som snart skal pensjoneres, har kvaliteter som vil sørge for at mange vil trives bedre med denne enn Auris. Vi er heller ikke sikre på at Auris ville ha vunnet en duell mot Honda Civic eller Mazda 3. Vi har nylig også hatt to nye, spennende kandidater til test, Nissan Qashqai og Kia Cee'd. Vi har ennå ikke analysert disse bilene skikkelig, men alt tyder på at vi vil ende opp med å anbefale også disse nykommerne fremfor Auris.

2.0 D-4D Sol: 271.000 kr

Er du på jakt etter en ny kompaktklassebil er altså ikke Auris vår anbefaling. Når det er sagt, mener vi ikke at du gjør noen tabbe å gå til anskaffelse av en Auris. Hvis du planlegger å satse på Toyota vil vi imidlertid råde deg til å tenke nøye over om du trenger motoren vi har testet denne gangen. Auris 2.0 D-4D Sol koster nemlig 271.000 kroner.

1.4 D-4D Sol: 233.000 kr

Hvis du kan klare deg med litt færre hestekrefter og litt lavere dreiemoment kan du spare hele 38.000 kroner på å velge Auris 1.4 D-4D Sol i stedet. Samtidig vil forbruket synke fra 0,57 til 0,50 liter per mil ved blandet kjøring. Ved å legge til drøye 7.000 kroner vil du også kunne bli eier av den halvautomatiske girkassen 5MMT (240.000 kr), noe du ikke kan hvis du velger 2.0 D-4D.

Vis mer


Vi vil snart publisere test av denne bilen, som kan skilte med 90 hestekrefter (versus 126) og 190 Nm (versus 300). Vi stortrivdes med denne motoren under Corolla-panseret, og antar at den vil klare seg også i den noe tyngre Auris.

1.6 VVT-i: 236.000 kr

Er du blant dem som er lei av alt maset om diesel og forbruk? Da skal du være klar over Auris 1.6 VVT-i, som kan skilte med 124 hestekrefter, koster 236.000 kroner i utførelse Sol. Ved å legge til 7.000 kroner får du 5MMT-girkasse (243.000 kr).

1.6 VVT-i kan forøvrig - i motsetning til 1.4 D-4D, også leveres i Executive-versjon. Med denne velutstyrte drakten koster bilen 251.000 kroner med manuell girkasse, 259.000 kroner med 5MMT.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder