Konklusjon og konkurrenter

Sensasjon er et sterkt ord - og rettferdiggjøres ikke alene av produktets egenskaper. Men Kia cee'd er mer enn en bil - et fenomen. Inklusive syv års garanti.

Kia som vurdert outsider i et så viktig markedssegment som Golf-klassen - det er allerede bra. Når det gjelder dagens testbil har vi valgt å sette den opp mot sterke konkurrenter, kompakte kombikupéer med sammenlignbare motorer.

Kia, som er en del av det mektige - om enn skandaleombruste - Hyundai-konsernet, har vist stor profesjonell dyktighet og tilpasningsevne gjennom fullskala "prøving og feiling", og resultatet i kompaktklassen har vi her. Etter den på mange måter bra men dvaske og designmessig håpløse Cerato, stiller de med en Kia cee'd som altså er europeisk utviklet og europeisk produsert - for europeiske kunder.

Ikke perfekt

Vis mer


Vi skylder å understreke at bilen selvfølgelig ikke er uten lyter. Det er for eksempelvis ikke alle som vil stortrives med det relativt stive understellet som begrenser komforten noe. Både Toyota Auris og Peugeot 307 er mer komfortable. En viktig ting å gjøre oppmerksom på er fravær av lyktespylere og en annen at klimaanlegget må tynes for å få til skikkelig nedkjøling i solskinnet. Automatikken - som er standardutstyr - fungerer rett og slett ikke bra nok. Dette er en svakhet vi har konstatert hos både Kia og Hyundai tidligere.

Men...

Cee'd 1,4 EXE med den gode 105-hesters bensinmotoren koster 215.000 kroner. Det i seg selv er konkurransedyktig, særlig utstyrsnivået tatt i betraktning. Vi henviser til kapitelet om plass og komfort for en oversikt over dette.

Kias trumfess, i forbindelse med den uunngåelige innvendingen angående verditap ved videresalg, er garantien på syv år som gjør det mulig å tilby en bruktbil med nybilgaranti under svært lang tid. Alle de konkurrentene vi nevner her nøyer seg med tre års nybilgaranti.

Sterke konkurrenter

Vis mer


- Nykommeren Toyota Auris tilbys i versjonen 1,4 VVT-i Sol til 224.000 kroner. Bensinmotoren på 1,4 liter yter 97 hester. Når det gjelder kjørekomfort slår den cee'd, men cee'd gir et bedre kvalitetsinntrykk - særlig i interiøret - er kvikkere og har også etter vår mening en bedre oppførsel på veien. Totalt sett foretrekker vi Kia cee'd.

- VW Golf i Comfort-utførelse koster 242.000 kroner med den aldrende 1,6-literen på 102 hester. Motoren er noe sterkere men mindre kultivert, og Golfen er ikke med på notene totalt sett. I interiøret har vi inntrykk av at Kia har tatt VW-oppskriften og forbedret den.

- Opel Astra 1,6 Cosmo er en sterk konkurrent, men heller ikke riktig sterk nok i våre øyne. Med sin 105-hester sterke motor koster den 226.000 kroner.

Vis mer


Det samme gjelder de følgende: Peugeot 307 1,6 Oxygo (110 hk) til 239.000 kroner, Ford Focus 1,6 Ghia (100 hk/232.000 kroner) og Mazda 3 1,6 Touring (105 hk/213.000 kroner). Sistnevnte er blitt ganske konkurransedyktig, men ligger under i utstyr og føles mer tungkjørt. Vi foretrekker også her Kias produkt. Når det gjelder den nye Honda Civic med sin spreke design, som er en av de beste i klassen, så har den ingen direkte konkurrent på motorisering/pris.

Anbefalelsesverdig

Vi anser altså totalt sett og ut fra våre kriterier Kia cee'd 1,4 EXE som et bedre kjøp enn samtlige av de vurderte konkurrentene. Det som i størst grad risikerer å trekke ned når det gjelder denne bilen i markedet er rett og slett fordommer mot de koreanske merkene. Vi ble selv overrasket, og tør beskrive det som har skjedd som noe av en sensasjon.

Omveltning

Vis mer


Hvorfor tillater vi oss å anvende ordet sensasjon i forbindelse med en bil som helt nøkternt vurdert til syvende og sist fremstår som en "vanlig" kompaktklassebil, riktignok utstyrsmessig komplett, men i seg selv relativt uspennende og med de egenskapene man idag har rett til å forvente - av en europeisk bil?

Jo fordi den koreanske produsenten på oppsiktsvekkende kort tid - et par år - har hevet seg til et nivå som tåler sammenligning med de beste i klassen og vel så det, og fordi bilen til de grader overgår de forventningene de fleste eventuelt vil ha hatt på forhånd. Kia, VW, Honda og Toyota ville ikke ha kunne blitt nevnet i samme åndedrag i forbindelse med forgjengeren Cerato... Når bilen i tillegg er konkurransedyktig priset og slår i bordet med fem års nybilgaranti pluss to år på drivlinjen, da føler vi oss på trygg grunn. Vi tror, etter en rekke forutgående signaler de siste årene, at en terskel nå definitivt er krysset, og har ingen problemer med å anbefale Kia cee'd som et solid og meget godt kjøp i klassen.

Her finner du en oversikt over pris, utstyr og ytelser

  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her er artikkelen fra lanseringen - med mer detaljer omkring bilens bakgrunn og om andre versjoner.
  • Her finner du mer Kia-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder