Konklusjon og konkurrenter

Volvo XC90 D5 fremstår allerede i utgangspunktet som et godt kjøp. Sport-utgaven er et interessant supplement som gjør XC90 interessant for en enda flere.

Vi er blant dem som lenge har ment at Volvo XC90 står seg svært godt i kampen mot japanske, amerikanske og ikke minst tyske rivaler - i hvert fall for den som er på jakt etter en familiebil. XC90 er nemlig større enn mange av sine konkurrenter og kan friste syv sitteplasser. Samtidig er bilen blant de rimeligste i sin klasse - aller rimeligste utgave av XC90 koster 686.000 kroner. Til sammenligning må du ut med minimum 908.000 kroner for en BMW X5, 945.000 kroner for en Audi Q7 og 1.089.000 kroner for en Mercedes-Benz GL. Seksseteren Mercedes-Benz R-klasse starter på 855.000 og femseteren ML på 835.000 kroner. Syvseteren Land Rover Discovery har en innstegspris pålydende 775.000, femseteren Range Rover starter på 933.000 kroner.

Det finnes riktignok mer prisgunstige konkurrenter, noe vi skal komme tilbake til. Men faktum er uansett at XC90 er blant de rimeligste, store SUVene på markedet.

Mange kvaliteter

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
[Ugjyldig objekt (2341067
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Men det er ikke bare prisen som taler for XC90. Den store Volvoen fremstår nemlig som en svært gjennomarbeidet og velfungerende bil med svært høy kvalitetsopplevelse. Lavt støynivå, et godt hjuloppheng og nydelige seter sørger for høy komfort, mens smarte og ergonomiske løsninger gjør bilen lettbrukt. Muligheten for syv sitteplasser kombinert med uvanlig god bagasjeplass bak tredje seterad og svært fleksible seteløsninger sørger for at bilen tilfredsstiller svært mange behov og bruksmønstre.

Har tenkt på det meste

Men det vi kanskje husker aller best fra denne bilen, er at det virker som om Volvo har tenkt på alt. Det er sjeldent vi finner så lite kritisere som i XC90. Interiøret er oversiktlig og ryddig. Knapper og hendler er lette å finne, intuitive og lette å bruke. Koppholderne solide og velfungerende. Instrumenter lettleste og parkerings-bilettholder på plass. Leselysene er der de skal være, døråpningene rause, vinduskarmene lave og den todelte bakluken praktisk.

Sikkerhet

Og siden det er en Volvo vi her snakker om, er det grunn til å anta at sikkerheten er godt ivaretatt. Ja, man kan faktisk se med det blotte øye at sikkerhet har stått høyt på prioriteringslisten. Sidespeilene er store, har dødvinkelsoner og gir svært god sikt bakover. Bakspeilet er stort og plassert så nært føreren at det gir bedre sikt bakover enn i de fleste andre biler. Det er i praksis umulig å sette seg i noe sete uten at en hodestøtte befinner seg bak hodet ditt - og avstanden mellom bakhodet og støtten er liten. De fremre sidevinduene og sidespeilene er vannavstøtende. Føler du deg utrygg kan bilalarmen utløses via fjernkontrollen. Og når du skal rygge, vil du finne ut at sikten ut gjennom bakruten er overraskende god.

D5 Kinetic: Fra 686.000 kr

Men la oss se litt nærmere på hva hvilket utstyr som følger med på kjøpet hvis man velger XC90. Grunn-utstyrsnivået er Kinetic, som leveres med seks kollisjonsputer, antiskrens (ESP), elektronisk klimaanlegg, og rattbetjent radio. I tillegg kommer rattbetjent fartsholder, kjørecomputer, skinntrukket ratt, tåkelykter og 17-toms alufelger.

I utstyrsnivå Kinetic koster femseters-utgaven av XC90 D5 686.000 kroner. Oppgradering til syv seter koster 14.000 kroner og den som foretrekker automatgir blir i tillegg nødt til å punge ut med ytterligere 50.000 kroner, slik at vi får en prislapp pålydende 750.000 kroner.

Momentum: + 15.000 kr

Neste utstyrsnivå heter Momentum og koster 15.000 kroner ekstra. Momentum-pakken gir deg blant annet bixenon-lykter, alarm, ryggesensor og regnsensor. I tillegg kommer vannavstøtende sidevinduer og sidespeil samt fargetilpassede hjulbuer.

Summum: + 15.000 kr

Neste trinn på stigen er Summum, som koster 15.000 kroner mer enn Momentum. Summum-utgavene kan lokke med skinnseter og elektrisk justering av førersetet, elektrisk innfellbare sidespeil med innstegsbelysning og automatisk nedblendbart bakspeil. Summum har også sølvfarvede takskinner og 18-toms alufelger.

Sport: + 15.000 kr

Sport koster 15.000 kroner mer enn Summum og leveres som tidligere nevnt blant annet med forsterket hjuloppheng, 19-toms alufelger, sportsseter, sportsratt og flere inn- og utvendige designdetaljer. Sport har imidlertid ikke alt Summum-utstyret og mangler elektrisk justering av førersetet, elektrisk innfellbare sidespeil og automatisk nedblendbart bakspeil. Dette utstyret koster til sammen rundt 12.000 kroner som ekstrautstyr, noe som betyr at Sport koster 27.000 kroner mer enn Summum hvis Sport-eieren ønsker alt Summum-utstyret.

Stor og uhandterlig

Vi har i dag skrevet mye pent om XC90. Er det ingenting negativt å si om bilen. Jo, noe er det. Den som vurderer XC90 skal for det første være klar over at vi her snakker om en stor bil - og ikke bare på godt. Størrelsen, kombinert med dårlig svingradius, medfører at bilen kan oppleves som uhåndterlig og stressende i parkeringshus og andre trange omgivelser.

Svak benplass i baksete-avdelingen

I tillegg må det understrekes at vi ikke er imponert over plassen i de to bakre seteradene. Selv i bakre posisjon er benplassen på andre seterad svak. På tredje seterad er det mye verre, og for at det i det hele tatt skal være mulig å sitte der, må passasjerene på andre benk ofre dyrebare centimeter av sin allerede begrensede benplass. I tillegg er takhøyden på tredje rad så begrenset at den i praksis kun egner seg for barn.

Vår målinger tilsier overraskende nok at XC90 er blant de trangeste syvseterne vi har testet når det kommer til benplass. Og da sammenligner vi også med fleksibiler som Citroën C4 Picasso, Mazda 5 og Toyota Verso. For ikke å snakke om Mitsubishi Outlander, vår nye favoritt i folke-SUV-klassen. Riktignok har Outlander enda svakere takhøyde enn XC90 på tredje seterad. Men benplassen er betydelig bedre på begge rader.

Spesiell plassering av tredje rad

Hvordan kan det ha seg at den 481 centimeter lange XC90 har svakere benplass enn tildels betydelig kortere konkurrenter? Jo, hovedforklaringen er å finne i det faktum at Volvo har valgt å plassere tredje seterad uvanlig langt frem i bilen. Med dette oppnår Volvo to fordeler. For det første skapes det større avstand mellom passasjerene på tredje seterad og bilens bakpart, noe som er en fordel ved påkjørsel bakfra. For det andre oppnås uvanlig god bagasjeplass bak tredje seterad. Ulempen er altså at benplassen på tredje seterad blir svært begrenset. Så begrenset at andre seterad er plassert 4,6 centimeter lengre frem enn i femseters-utgavene. Og dermed blir altså benplassen også på andre seterad svak.

Velger man femseters-utgaven får man altså bedre bakseteplass - og et enormt lasterom. Og dermed gjenstår bare selve størrelsen som en innvending mot XC90.

Haugevis med konkurrenter

Hvis man favner bredt, har Volvo XC90 flere titalls konkurrenter. Vi har allerede nevnt syvseterne BMW X5, Audi Q7 og Mercedes-Benz GL og Land Rover Discovery. I tillegg kommer Jeep Commander og de noe mindre luksuriøse Mitsubishi Pajero, Nissan Pathfinder, Subaru Tribeca og Toyota Land Cruiser. For ikke å snakke om de mindre og langt rimeligere modellene Chevrolet Captiva, Hyundai Santa Fe og nevnte Mitsubishi Outlander.

6-seteren Mercedes-Benz R-klasse er også nevnt, sammen med femseterne Mercedes-Benz ML og Land Rover Range Rover. I tillegg kommer femseterne Jeep Grand Cherokee, Lexus RX 400h, Nissan Murano, Porsche Cayenne, Range Rover Sport og Volkswagen Touareg.

Blant våre favoritter

Vi kan ikke gjennomgå alle disse konkurrentene her. Men det vi kan si er at Volvo XC90 i våre øyne klarer seg svært godt i den knallharde konkurransen. Den som er på jakt etter sportslighet velger riktignok Porsche eller BMW. Den som ønsker råest mulig terrengegenskaper bør vende seg mot Jeep, Land Rover, Mercedes-Benz, Nissan, Toyota eller Volkswagen. Den som er opptatt av sitt miljøimage velger Lexus mens den som legger avgjørende vekt på pris går til Chevrolet, Hyundai eller Mitsubishi.

XC90 Sport er ikke best på noe område. Bilens store styrke er imidlertid at den er blant de bedre på mange områder. Når den i tillegg kan lokke med en såpass konkurransedyktig pris, er den blant våre absolutte favoritter i både stor-SUV og premium-SUV-klassene.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriør-bilder finner du her.
  • Store interiør-bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet XC90.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder