Konklusjon og konkurrenter

Plassen er kompaktklasse, fleksibiliteten er dessverre også kompaktklasse, motoren er kompaktklasse, prisen er kompaktklasse - men vil noen oppleve bilen som kompaktklasse?

Vi tror ikke det, men kompaktklassen (eller Golf-klassen) er en fornuftig referanse fordi det strengt tatt bare er SUV-effekter og bakkeklaring som skiller. Likevel, det er ikke tvil om at Nissan-designerene har hatt SUV-feelingen da de tegnet Qashqai, det er bare det at økonomiavdelingen har vært i kompaktklasse-modus.

Og resultatet er definitivt vellykket, den lille motoren holder og firehjulsdrift er det strengt tatt ikke alle som kjøper SUV som trenger. Og det er ingenting i veien med å spare 120.000 kroner.

Med 1,5-literen og utstyrsnivå Acenta koster vår testbil 251.500 kroner pluss 4.500 kroner for det fine glasstaket. Med dette utstyrsnivået er bilen godt utstyrt. Budsjettvarianten Visia med manuelt klimaanlegg, stålfelger og uten konstantfartsholder koster 238.500 kroner, men toppmodellen Tekna med mye utstyr koster fra 265.500 kroner.

Likner litt

Vis mer


Det er forresten en nykommer på markedet som likner ganske mye på Qashqai, Dodge Caliber er også en kompaktklassebil som ruller på overdimensjonert hjul, er ganske høy og med designelementer fra SUV-klassen. Også den har litt høyere bakkeklaring enn gjennomsnittet, men prisen blir høy på grunn av en toliters dieselmotor som yter 140 hestekrefter. Det gir også bilen til 271.000 kroner gode ytelser i forhold til vår Qashqai. Det som trekker ned for Calibers del er moderat kvalitetsfølelse og lite bagasjerom, samt at den starter 40.000 kroner høyere i pris med den større motoren.

Kompaktklassen

En stor kompaktklassebil som Mazda 3 med 1,6-liters dieselmotor (109 hestekrefter/240 Nm) koster fra 240.600 kroner. En Volkswagen Golf starter på 233.000 kroner med 1,9-liters dieselmotor (105 hestekrefter/ 250 Nm), mens Golf Plus starter på 244.000 kroner med en 90-hesters versjon av samme motoren.

Alle disse vil kunne dekke det samme behovet som Qashqai, og spesielt for Golf Plus er at du får nesten den samme høye sitteposisjonen som i Qashqai uten at kjøreegenskapene lider like mye.

Folke-SUVer

Toyotas Rav4 er storselgeren i klassen, og er faktisk ikke alt for mye større enn Qashqai. Den har et mer fleksibelt interiør, og kommer selvsagt standard med firehjulsdrift. Budsjettutgaven av Rav4 starter på 352.000 kroner, men de fleste går for Sport-versjonen som koster 18.000 mer. En 2,2-liter (136 hestekrefter/ 310 Nm) gjør den sprekere enn vår testbil.

Vis mer


En Rav4 kan ikke direkte sammenliknes med testbilen, men når Nissan får på plass Qashqai med 2-liters dieselmotor (150 hestekrefter/ 320 Nm) og firehjulsdrift er saken litt annerledes. Prisen på Qashqai også, billigste versjon koster da 303.000 kroner, men mest oppsiktsvekkende er kanskje at for 322.000 kroner får du den med en trinnløs automatgirkasse. Diesel og automat er en sjelden og attraktiv kombinasjon i folke-SUV-klassen.

Prisforskjellen til de andre bilene i folke-SUV-klassen er det som vil gjøre Qashqai til en farlig konkurrent, selv om de som velger nykomlingen må ofre litt plass og fleksibilitet.

Konklusjon

Det er svært imponerende at Nissan har fått til en bil som er så konkurransedyktig i to forskjellige bilklasser, og i begge klassene vil Qashqai være gode valg for nybilkjøperen. Vi holder imidlertid en knapp på Qashqai som budsjettalternativ, og den fremstår på sitt gunstigste i versjonen med forhjulsdrift, liten diselmotor og en prislapp på 250.000 kroner.

  • Store bilder av Nissan Qashqai.
  • Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder