Konklusjon og konkurrenter

Range Rover Sport TDV8 er en dyr bil. Men det er konkurrentene også.

Range Rover Sport TDV8 har en innstegspris pålydende 1.330.000 kroner. Men kan man først strekke seg så langt, så kan man vel også strekke seg til topputgaven Vogue, som koster 1.444.000 - 114.000 kroner mer.

Masse utstyr

Vogue har riktignok ikke nøkkelfri adgang og start, noe som skuffet oss. Men bortsett fra dette har den omtrent det man kan tenke seg av utstyr, inkludert elektronisk klimaanlegg med tre separate vifter og soner, skjermbetjent navigasjon på stor fargeskjerm, rattbetjent stereoanlegg med CD-skifter og 14 høyttalere, elektrisk justerbart og oppvarmet ratt, ryggekamera, varme i baksetene, elektrisk soltak, oppvarmet frontrute, svingbare xenonlykter og sidelykter.

Vis mer
Vis mer
Vis mer
Vis mer


Elektrisk justerbare skinnseter med minnefunksjon, regnsensor, parkeringssensorer, fartsholder, kjørecomputer, elektrisk innfellbare sidespeil og alarm er selvsagt også på plass. Og for ordens skyld gjør vi oppmerksom på at automatgirkasse og luftfjæring inngår i prisen.

ML, GL, Q7 og Touareg

Det er imidlertid mange om benet i premium-SUV-klassen. Mercedes-Benz ML og GL er blant konkurrentene som leveres med V8 dieselmotorer - og i løpet av sommeren kommer Audi Q7 4.2 TDI. Volkswagen Touareg V10 TDI er også en bil som direkte utfordrer Range Rover TDV8.

Mye å velge blant

Den som klarer seg med sekssylindret diesel, eller sågar bensinmotor, har nærmest frustrerende mange alternativer. Jeep Commander og Porsche Cayenne er blant modellene som henvender seg til den samme typen kunder.

Mitsubishi Pajero, Nissan Pathfinder og Toyota Land Cruiser er kanskje ikke like luksuriøse, men har sitt på det tørre når det kommer til terreng-egenskaper. Lexus RX 400h og Volvo XC90 har ikke noe å gjøre i terrenget, men kan lokke med komfort og høy kvalitetsopplevelse. Heller ikke BMW X5 er noen terrengbil, men kan til gjengjeld skilte med sportslige kjøreegenskaper, komfort og et gjennomarbeidet interiør. Og for å komplisere det hele ytterligere, så har vi jo Cadillac SRX, Mercedes-Benz R-klasse, Nissan Murano og Subaru Tribeca.

Konklusjon

Hvorfor skal den som har så mange spennende biler å velge blant ende opp med Range Rover? Vel, Range Rover TDV8 er ikke en bil man kjøper basert på analyser og fornuft. Blant annet kan mange av konkurrentene lokke med tre seterader og langt bedre plass enn Range Rover. Samtlige konkurrenter er velsignet med bedre kjøreegenskaper, de fleste er raskere og flertallet er billigere. Det som imidlertid taler for Range Rover er dens unike identitet, historien bak bilen, komforten, terrengegenskapene og den genuine luksusopplevelsen.

4.4 V8

Den som kan vurdere bil i denne prisklassen trenger ikke å bekymre seg om drivstoff-utgifter og vi ville derfor også sett nærmere på bensinutgaven; Range Rover 4.4 V8. Denne koster i Vogue-versjon 1.494.000 kroner - 50.000 kroner mer enn TDV8-utgaven.

Range Rover Sport

Den som vurderer Range Rover må heller ikke glemme lillebror Range Rover Sport. Denne har langt bedre kjøreegenskaper enn Range Rover og er i tillegg noe rimeligere. Samtidig kan den skilte med Range Rover-egenskaper som gode terrengegenskaper og en ekte følelse av luksus og velvære.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriør-bilder finner du her.
  • Store interiør-bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet Range Rover.
  • Vis mer