Konklusjon og konkurrenter

Nye C-klasse holder en gjennomgående høy standard. Det gjør dessverre også prisen.

Det råder ingen tvil om at C-klasse har blitt en svært kompetent og trivelig bil. Ikke minst gjelder dette vår testvariant, 220 CDI. Mellomklasseren fra Stuttgart har derfor egentlig bare to problemer: Prisen og konkurrentene. Med en utgangspris på nesten 460.000 kroner er den betydelig dyrere enn de nærmeste konkurrentene. Kan differansen på noen som helst måte forsvares? La oss først ta en titt på bilene vi anser som de viktigste rivalene

BMW 3-serie

BMW 320d starter på 375.000 kroner. Med på kjøpet får du en flott dieselmotor på 163 hester og trolig klassens sportsligste kjøreegenskaper. 0-100 går til og med raskere enn for C 220 CDI med 8,3 sekunder. 3-serie har egentlig ingen svakheter og oppleves som en gjennomarbeidet og meget vellykket bil. På komfort og til en viss grad plass blir den imidlertid slått av C-klasse. Standard utstyrsnivå er også noe dårligere enn på vår testbil så noen tusenlapper må du regne med for å stile på lik linje. Sterkere motorer er på vei til 3-serie og 320d får da 177 hester.

Audi A4 2,0 TDI 170 Quattro

Vis mer


Med like mange hestekrefter som C 220 CDI er også A4 en sterk konkurrent. Prisen, og da med firehjulsdrift, begynner på 388.000. Audis største problem er at A4 er noe tilårskommen og en ny generasjon presenteres allerede til høsten. Nåværende A4 er på ingen måte noen dårlig bil, men er det fire ringer i grillen du er ute etter, anbefaler vi å vente på neste utgave.

Lexus IS 220d

Lexusen er i likhet med C 220 CDI relativt dyr med en startpris på 424.000 kroner. Men inntrykket blir ikke helt riktig før vi presiserer at Lexus’en er rimelig velutstyrt allerede i standardutgave. I vår forrige test konkluderte vi likevel med at det er andre biler vi heller hadde valgt i denne klassen.

Volvo, Alfa Romeo og Jaguar

Vis mer


Ytterligere biler som bør nevnes i denne sammenheng er Volvo S60 D5, Alfa Romeo 159 1,9 JTD og Jaguar X-type 2,2 D. Etter vår mening er dette likevel biler som ikke når helt opp til C-klasse når det kommer til allroundegenskaper og bør kanskje heller betraktes som outsidere.

Mercedes-Benz E 220 CDI og C 200 kompressor

Leter vi litt i Mercedes’ egne rekker, finner vi fort ut at den betydelig større E-klasse faktisk bare er drøyt 40.000 kroner dyrere. E-klasse er imidlertid en litt annen type bil med aningen mer sedate kjøreegenskaper. Til gjengjeld er komforten vanskelig å slå.

Vis mer


Også C-klasse med bensinmotor må vurderes dersom man er i markedet for en C 220 CDI. C 200 Kompressor har 184 hestekrefter og koster bare en tusenlapp mer. I testperioden fikk vi imidlertid muligheten til å kjøre denne motoren og den skuffet noe. Men mindre du er svoren bensintilhenger, vil C 220 CDI være et bedre valg.

Konklusjon

Etter å ha vurdert konkurrentene står BMW 3-serie igjen som den tøffeste. Setter du sportslighet høyt, er den et bedre valg enn vår testbil, men C-klasse kan utstyres slik at den blir betydelig mer dynamisk og dermed fremstår som en mer seriøs 3-serie-rival. Problemet blir da at prisen stiger ytterligere. C-klasse er også mer avhengig av automatgir (32.260 kroner), ikke minst på grunn av annenhåndsverdien og selgbarheten. Konklusjonen blir derfor at C-klasse er et meget godt i valg i sin klasse - dersom du har pengene.

  • Store stillbilder finner du her.
  • Se også action-bilder her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder