Konklusjon og konkurrenter

Spørsmålet var om bilen i denne relativt rimelige varianten fortsatt er morsom nok til å tilfredsstille målgruppen. Svaret gir vi her.

For det første: Til tross for at denne motoren gir tilstrekkelige ytelser er ikke C30 1,6d sporty slik som vår forrige testbil (2,0d/136 hk) var det. Den som tror han/hun ved et mirakel har skaffet seg en kombinasjon av sportskupé og miljø-alibi vil bli skuffet.

Men, for det andre: Tatt i betraktning at CO2-utslippet er så lavt som 129 gram per kilometer og prisen fra drøye 250.000 kroner, er pakken allikevel attraktiv, for denne Volvoen gir en god porsjon kjøreglede og et høyt nivå når det gjelder opplevd kvalitet samtidig som den ikke har den rendyrkede sportskupéens begrensninger når det kommer til å måtte reise flere enn to i bilen.

Vis mer


Vi har lagt en lenke til vår forrige test av C30 nedenfor. Der beskriver vi de forskjellige utstyrsnivåene inngående.

Fra 252.000

C30 1,6d koster fra 252.000 kroner i grunnleggende utstyrsnivå. De fleste vil nok velge å plusse på en del utstyr, selv om det vesentligste er på plass - og i særdeleshet alt sikkerhetsutstyret man forbinder med Volvo.

Testbilen var en Summum med en prislapp på 297.000 kroner, og den hadde i tillegg fabrikkmontert ekstrautstyr for 40.000 kroner hvorav det vi hadde mest glede av var det ypperlige Premium Sound lydanlegget til 17.400 kroner.

Audi: Traust er ikke kult

Vis mer


Vi har pekt oss ut et par - tre alternativer vi gjerne kunne tenkt oss å vurdere. Rent subjektivt har vi eliminert Audi A3 1,9 TDI med 105 hk/250 Nm. Den er den mest direkte konkurrenten på papiret med sammenlignbare ytelser og pris (fra 252.000 kroner), men når det kommer til stil fremstår A3 som traust og C30 som kul. Målgruppen for denne typen bil burde dermed være mest nærliggende til å falle for Volvoen. Leserne kan imidlertid gjerne være uenige i denne vurderingen, og da bør begge prøvekjøres før avgjørelsen tas.

BMW

Vis mer


Vi kommer ikke utenom BMW 118d som nå er tilgjengelig i tredørs utgave. Den byr på bakhjulsdrift og sportslige egenskaper kombinert med en klart kvikkere motor (143 hk/280 Nm). Prisen: Fra 280.000 kroner. Den som setter kjøregleden i høysetet vil nok foretrekke BMWen. Men det koster en god del mer og man må tåle det snodige utseendet på bilen - etter vår mening det minst vellykkede fra BMW når det gjelder design nest etter 7-serien før ansiktsløftningen.

Astra GTC

En bil som svært få er klar over i det norske markedet, men som faktisk befinner seg i dette segmentet, er Opel Astra GTC - eller tredørsvarianten av Astra. Den ser meget sporty ut med en helt egen karosseriutforming og fortjener etter vår mening å vurderes opp mot Volvo C30 selv om den ikke har den samme premium-utstrålingen og temmelig sikkert vil gå på et større verditap. Men altså: Fra 243.000 kroner koster en Opel Astra GTC 1,9 CDTi (120 hk/280 Nm).

Konklusjon

Vis mer


Vi liker veldig godt Volvo C30. Vi var litt skeptiske før vi fikk kjøre bilen første gang, men det kom bare av den lett arrogante marketing-sjargongen som ble brukt ved bilens introduksjon på markedet. Vi har ikke kjørt bilene direkte mot hverandre, så både Audi A3, BMW 118d og Astra GTC kan man ha i bakhodet.

Etter det vi har nevnt ovenfor, og alt tatt i betraktning holder vi for vår del en knapp på Volvoen.

Her finner du en oversikt med pris, utstyr og ytelser.

  • Plass og komfort tok vi for oss i forrige test av C30 - med den sterkere toliters-dieselen. Den testen finner du her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder