Konklusjon og konkurrenter

Kampen om troféet som beste folkelige sportskupé er over - det er ingen igjen. Bortsett fra Hyundai Coupé. Folkelig - men ikke direkte billig. Og har du budsjettet finnes det individualistiske alternativer - men ingen seriøs konkurrent.

Det var en tid da sportslige kupéer av lavere mellomklasse var et ganske vanlig tilbud fra almen-produsenter som Ford, Opel, VW, Toyota, Nissan osv. Kjente navn er Ford Capri, Opel Manta, Toyota Celica og Nissan 200 SX for å nevne noen. Nå bærer Hyundai fanen høyt - men ensomt - med den nyeste versjonen av sin kupé.

Anvendelig sportslighet

To voksne og to barn kan legge ut på reise i den, men far eller mor kan også ha en underholdende stund bak rattet, føle seg i ett med veien og hive seg gjennom svingene. Bilen har et ganske romslig bagasjerom og skikkelig luke, men stilen er klassisk sportskupé.

Vis mer
Vis mer


Vi har å gjøre med en velkjørende og underholdende bil som også er forseggjort - men som ikke akkurat kan sies å ha noe sterkt merke-image. Dermed kan prisen fremstå som ganske stiv - 331.000 kroner koster vår testbil, riktignok da med bra utstyrsnivå, men for den prisen får man tross alt en VW Passat 2,0 TDI eller en BMW 318d, for eksempel. Som nevnt koster rimeligste utgave av Hyundai Coupé 260.000 kroner - da med en 1,6-liter på 105 hester under panseret.

Alternativer

Bilen er med andre ord intet rasjonelt valg hvis man trenger et praktisk og rimelig transportmiddel, men hvis man ønsker en stilig og sportslig bil med individualistisk preg og kupé-styling, ja da havner den i et annet lys. Kjøreglede for individualister kan skaffes på mange vis, men hvis vi ser på biler som kan kjøres som en sportsbil - eller noe bortimot - , som ikke koster en formue og som har plass til fire pluss en del bagasje, da ser vi to pseudo-konkurrenter (eller snarere - alternativer): Volvo C30 og Opel Astra GTC.

- Volvo C30 med en toliters bensinmotor på 145 hester plasserer seg ytelsesmessig svært nær vår testbil. Den koster fra 290.000 kroner, og blir prismessig fordelaktig også med en god del påplusset utstyr. I tillegg klinger Volvo-navnet fortsatt en del bedre enn Hyundai.

Vis mer


- Opel Astra GTC 1,8 Cosmo, med toppeffekt 140 hestekrefter, koster bare 255.000 kroner - det er til og med under prisen på Hyundai Coupé 1,6 (105 hk). Astraen har, i likhet med Volvo C30 en dynamisk kupé-stil selv om det fortsatt er på klassisk kombi-kupé-basis.

Felles for både Volvoen og Astraen er i våre øyne at de inngår litt for mye et kompromiss når det gjelder den sportslige utførelsen.

Vil man ha en sportslig, lav, stilig kupé - en Ferrari uten supersport-ytelsene men til en tidel av prisen, ja da er Hyundai Coupé det klare valg. Bilen er rett og slett noe for seg selv. Og her til lands tror vi de fleste vil klare seg med 1,6-versjonen.

Pris, utstyr og spesifikasjoner finner du her.

Store bilder finner du her.