Konklusjon og konkurrenter

TT Roadster er mest attraktiv i billigste utgave, og det er bare fremkommelighetsgrunner for å gå opp til 720.000 kroner for å sikre seg V6-utgaven med firehjulsdrift.

Og med en startpris på 514.200 kroner med sekstrinns manuell girkasse, og 22.000 kroner ekstra for den attraktive S tronic-girkassen, er TT Roadster dyr nok til at den får heftige konkurrenter.

TT Roadster er ikke en klassisk roadster i streng forstand, forhjulsdriften gjør at den skiller seg fra den gamle oppskriften. Når det gjelder kjøreglede er imidlertid den nye utgaven på høyde med det meste på roadstermarkedet, og den fortjener i alle fall å bli sammenliknet også med mer klassisk oppsatte tosetere med bakhjulsdrift.

Premium

Vis mer


I øverste divisjon konkurrerer TT Roadster mot BMW Z4 og Mercedes-Benz SLK. BMWen begynner på lave 373.000 kroner med en toliter som yter 150 hestekrefter, og selv om ytelsene står noe tilbake for TTen mener vi prisen gjør dette til en svært attraktiv konkurrent. Z4 med 2,5si-motoren og 218 hestekrefter er litt sprekere enn vår TT, men koster også 80.000 kroner mer i en automatgirversjon.

SLK kan du få fra 521.000 kroner med en 1,8-liters kompressormatet motor som yter 163 hestekrefter. Denne vil TTen kjøre i fra, og for å få til en jevn duell må man opp i 700.000 kroner for en SLK280 med trelitersmotor og 231 hestekrefter. SLK har ståltak som bretter seg sammen.

Vakrere og billigere varianter

Nye Alfa Spider er bare vakrere enn TT, den er ikke sprekere med sin 2,2-liter som yter 185 hestekrefter og presser prislappen til 600.000 kroner. En V6-utgave med 3,2-liter, firehjulsdrift og 260 hestekrefter koster fra 875.000 kroner. Heller ikke den er sprek nok til å starte så raskt som vår toliters TT.

Den moderne roadsteren som kanskje aller flest har et forhold til er Mazda MX-5, som nå kan fås med enten sammenbrettbart ståltak eller vanlig kabrioletduk. Den koster fra 293.000 kroner med cruisemotoren 1,8/126 hestekrefter, og fra 351.000 kroner med den mer potente toliteren som leverer 160 hestekrefter. Selv sistnevnte ligger ett godt stykke unna TTen i ytelser, men leverer masse kjøreglede til en definitivt mer spiselig pris.

Som en kuriositet kan det nevnes at Volkswagens fireseters platekabriolet Eos kan leveres med akkurat samme motor og girkasse som testbilen, og med temmelig nøyaktig samme pris.

Konklusjon

Vis mer


Audi TT Roadster med toliters turbomotor er blitt en av klassens aller morsomste biler å kjøre. Den er også den bilen i klassen som virker mest gjennomarbeidet, og kvalitetsfølelsen er høy. I seg selv er den et attraktivt kjøp, men er det kjøreglede per krone som avgjør bør både BMW Z4 og MX-5 vurderes nøye.

  • Store bilder av Audi TT Roadster 2.0 TFSI.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder