Konklusjon og konkurrenter

Mazda MX-5 er en glimrende kombinasjon av fornuft og følelser. Med vekt på sistnevnte har man klart å lage en relativt rimelig og bruksvennlig sportsbil for vanlige folk.

MX-5 er nemlig driftsikker som hvilken som helst annen Mazda, den holder seg godt i verdi og bruker like mye bensin som kompaktklassesbilen Mazda 3 med lignende motorisering. For de som ikke har behov for bakseter, er den et morsomt og oppsiktsvekkende alternativ til en mer vanlig liten familiebil. Med minste motor til under 300.000 kroner koster den ikke stort mer heller. Det sammenleggbare ståltaket gjør at vinterdugelighet ikke lenger er noe spørsmål.

Fra 408.000 kroner

Vår testvariant posisjonerer seg litt annerledes med en utgangspris på 408.000 kroner. Utstyrsnivået er da ganske bra. Likevel tilbyr den fortsatt svært mye kjøreglede per kroner. Faktisk er det svært få som kan matche MX-5 på dette området. I mange år har den vært helt uten reelle alternativer. Fortsatt er det få om beinet, og bare én bil fremstår som en direkte konkurrent.

BMW Z4 2,0i

Vis mer
Vis mer


BMW’en er den som i størst grad truer MX-5 med en startpris på 371.000 kroner, drøyt 20.000 kroner mer en billigste MX-5 med like stor motor. Mazda’en gir 10 hestekrefter mer, men Z4-motoren kan skilte med 12 ekstra newtonmeter. Z4 2,0 bruker like lang tid på 0-100 som vår testbil; 8,2 sekunder. Dersom du er i markedet for denne typen bil, bør du absolutt også vurdere denne. Z4 kan imidlertid bare leveres med stofftak.

Mini Cooper S kabriolet

Rent teknisk er dette en helt annen type bil med forhjulstrekk, bakseter og stofftak. Likevel vil vi anta at MX-5 og Mini kabriolet slåss om en del av de samme kundene. Begge er nemlig utpregede kjøreglade biler med begrenset praktisk nytteverdi. Nye Mini har imidlertid ennå ikke dukket opp i åpen versjon. Årets kabriolet-sesong er dermed uaktuell for Mini-spekulanter.

MX-5 1,8

Man kan alltids diskutere hvor mye motor det er verdt å betale for. MX-5 1,8 Roadster Coupe begynner på 308.000 kroner, med et lavere utstyrsnivå enn vår testbil i Sport-utgave. I realiteten betaler du snaut 60.000 kroner ekstra for den største motoren. På lanseringen fikk vi mulighet til å kjøre 1,8-literen og vår journalist mente den var et godt alternativ. Det hele koker ned til et prioriteringsspørsmål: Hvor mye betyr motor for deg?

Vis mer


Uansett hvilken motor man måtte velge er MX-5 et meget godt og ikke minst morsomt bilkjøp. Og ståltaket på Roadster Coupe er en fornuftig investering.

  • Pris og tekniske data
  • Store stillbilder finner du her.
  • Store fartsbilder finner du her.
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder