Konklusjon og konkurrenter

Vi har nok en gang latt oss begeistre av Jaguars nye retning - som er så umiskjennelig Jaguar på sitt beste.

Selv den relativt uoppmerksomme leser vil ha fått med seg at vi liker denne bilen. Det mest negative vi kan stille med går på fravær av hodekollisjonsputer samt overfølsomhet for langsgående ujevnheter som spor på motorveien – i hvert fall med de brede 20-tommerne. Den lite elegante radioantennen på bakskjermen er også for gammeldags tross at den er automatisk, og passer ikke med resten av stilen som nettopp er moderne klassisk (og ikke retro-klassisk). At det kun er plass til gnomer eller små barn i det man nøler med å kalle baksetet får passere - vi snakker tross alt om en utpreget kupé - såvidt en 2+2.

Design og harmoni

Vis mer
Vis mer


Helheten sjarmerer oss med sin svært kraftfulle men dog kultiverte motor, holdt i tømme på en flegmatisk men effektiv måte takket være moderne teknologi og avbalansert harmoni mellom kraftkilde, transmisjon og understell. Og så kommer designen på karosseri og interiør som kronen på verket.

Vi så litt på konkurrerende merkers prislister for å se hva de kunne stille opp med i kategorien sportskupéer til godt over millionen. Vi minner om at Jaguar XKR koster fra 1.664.000 kroner og at det er mulig å plusse på noen titalls tusen i ekstrautstyr selv om svært mye er på plass fra start, som

BMW?

Det virker som BMW kommer nærmest med sin 6-serie. Mens BMW 650 CiA (367 Hk/ 0-100 på 5,4 sek.) koster 1.331.000 kroner, kommer BMW M6 med sin V10-motor på 507 Hk og 0-100 på 4,6 sekunder, på 1.972.000 kroner. Jaguaren befinner seg altså mellom disse, men er bedre utstyrt.

Mercedes?

Mercedes stiller med tre forskjellige biler som kan vurderes: CLK, SL og nye CL. CLK anser vi for noe utdatert samt mindre dimensjonert - selv om den har mer bakseteplass. CL er en kupéversjon av S-klasse og kan ikke anses som sportslig på noen måte. Den er derimot en formidabel konkurrent på luksus-aspektet, og koster 1.742.000 kroner for CL 500 med 388 hestekrefter - en bil vi testet i fjor høst og lot oss begeistre av. Roadsteren SL ligger kanskje nærmere med sin sportslig/luksuriøse apell. SL 500 med 388 hester koster fra 1.716.000 kroner.

Andre?

Vis mer


Både Aston Martin, Porsche og Corvette tilbyr heftige sportskupéer, men det blir liksom litt "feil"; Aston fordi en DB9 blir rent for dyr, og Porsche (911 Carrera koster 1.250.000 kroner og Carrera S 1.400.000) blir for rendyrket sportslig. Corvette er langt fra å by på noen kombinasjon av britisk klasse og sportslighet, men den er ganske heftig. Z06 koster 1.665.000 kroner.

Jaguar har lykkes

For et år siden konkluderte vi med at XK i bunn og grunn er uten konkurranse. En slik kombinasjon av sportslighet og eleganse finner vi ingen direkte konkurrenter til. I dag kan vi gjenta samme konklusjon når det gjelder Jaguar XKR. Har man bortimot 1,7 millioner å rutte med er det selvsagt mye bil man kan få kjøpt. Men ingen nærmer seg en slik kraftfull kjøreglede, i luksuriøse omgivelser på en så effektiv og samtidig komfortabel måte. Den britiske Grand Tourer er tilbake på forkant av scenen.

Pris, utstyr og ytelser finner du her.

Store bilder finner du her.

I vår tidligere test av Jaguar XK omtalte vi plass og komfort samt mer om XK-serien. Du finner testen her.

Her finner du mer Jaguar-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Spionbilder