Konklusjon og konkurrenter

Roomster Scout har de samme konkurrentene som vanlig Roomster, men er kanskje hakket mer attraktiv med Scout-pakken.

Det kan være fordi man liker utstyret som følger pakken, eller det kan være fordi man trives med utseende, uansett er Roomster Scout mye familiebil for en moderat bunke penger. Hele bilen virker bygget opp rundt kjernefamilien, baksetet er for eksempel innrettet slik at to barn har det strålende. Med tre barn er det imidlertid helt rimelig at en av dem vil føle seg litt tilsidesatt, midtsete bak er ikke alt for godt å sitte i.

218.000 kroner

For 218.000 kroner får du en romslig Roomster i Scout-versjon med en 1,4-liters bensinmotor som yter 86 hestekrefter. Hvis du ikke er spesielt var for diesellyd er den minste dieselmotoren med samme slagvolum klart å foretrekke, den gir 80 hestekrefter og mye mer kraft for bare et par tusenlapper til.

Vis mer


Det er også korte steg opp til vår testbil med den største dieselmotoren, 1,9 TDI med 105 hestekrefter til 233.000 kroner, koster i overkant av 15.000 kroner mer enn den billigste Scouten. Roomster begynner i praksis på 202.000 kroner.

Mini-fleksibiler

De litt mindre bilene som Opel Meriva og Nissan Note kan ikke matsje Roomster på plass, og de ligger i grenseland størrelsesmessig for hva en familie kan klare seg med som eneste bil. Heller ikke prisene er egnet til å skremme kjøperne ned i størrelse, Meriva koster omtrent det samme som Roomster Scout, mens Nissan Note kommer i en budsjettutgave med dieselmotor (1,4-liter/68 hestekrefter) som ligger noen tusenlapper under billigste Roomster, og dermed i overkant av 20.000 kroner under billigste Roomster Scout med dieselmotor.

Varepersonbilene

Citroën Berlingo/Peugeot Partner og Renault Kangoo har vært fine budsjettalternativ med suverent forhold mellom plass og pris. Med Roomster på banen oppleves disse nå som gammelmodige med lavt sikkerhetsnivå (ikke ESP), lite fleksibel innredning og dårligere kjøreegenskaper.

Hvis du er på jakt etter det Roomster Scout til en hvis grad ser ut til å love, nemlig fremkommelighet utenfor alfarvei, kan de tre over imidlertid være aktuelle – samtlige kan leveres med firehjulsdrift.

Konklusjon

Vis mer


I en egen klasse er det lett å gå av med seieren, og det er nettopp det Roomster Scout gjør. Og Roomster får sin egen klasse fordi den er en voluminøs personbil, og ikke en ombygd varebil. Før man bestemmer seg er det likevel nødvendig å ta med i beregningen at en Skoda Octavia som stasjonsvogn med samme motoren koster omtrent det samme. Den har bedre komfort, men dårligere fleksibilitet i interiøret.

Store bilder av Skoda Octavia Scout.

Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder