Konklusjon og konkurrenter

Alfa 159 er en herlig bil å kjøre, og den kraftfulle dieselmotoren koblet til automatgirkassen passer den godt. Men prisen...

Alfa 159 er en bil med mange sterke og noen svake sider. At bilen er stilig enes de fleste om, og mange synes den er vakker. I det originalt utformede og smakfulle førermiljøet er det lett å trives.

Velkjørende men trang

Vis mer

Når bilen i tillegg er så velkjørende og har såpass dynamiske og samtidig trygge kjøreegenskaper gjenstår det ikke så mye som trekker ned - den største innvendingen mot bilen er selvfølgelig at plass og praktiske hensyn har måttet vike til fordel for nettopp designen og en overmåte sikkerhets-orientert og voluminøs struktur, hvis stivhet forøvrig er med på å favorisere de gode kjøreegenskapene.
Uansett: I forhold til mellomklassens storselgere, og særlig stasjonsvognene, er det rett og slett dårlig plass i Alfaen - dette gjelder hovedsaklig bakseteplassene og bagasjerommet. Flere kompaktklassebiler tilbyr like bra romslighet.

454.000

Vi har allerede beskrevet kombinasjonen av kraftfull dieselmotor med en behagelig automatkasse og gode kjøreegenskaper, og det er nærliggende å kikke på konkurrenter som tilbyr det samme og se hvordan de plasserer seg kostnadsmessig - ihvertfall når det gjelder veiledende utsalgspris.

Avgiftsomleggingen har ikke fart vennlig med biler med automatgir og denne er intet unntak. Tillegget er på 40.000 kroner i forhold til en 159 Distinctive med manuell girkasse. Utsalgsprisen er 454.000 kroner. Bilen er da relativt velutstyrt. Testbilen hadde i tillegg noe ekstrautstyr, blant annet skinninteriør og sølvfargede takskinner.

Premium-konkurranse

Vis mer


Audi A4 2,0 TDI med 140 hester/320 newtonmeter og Multitronic (halvautomatisk) girkasse koster fra 398.000 kroner. Bilen er like sprek og har bedre plass, men det må plusses på noe utstyr. Det samme gjelder i større grad BMW, som kan tilby en 320d Touring (stasjonsvogn) fra 434.000 kroner. Korrigert for utstyr blir prisene jevnere.

Også Saab tilbyr en stasjonsvogn i klassen, med diesel og automat - motoren er i hovedsak den samme som i Alfaen, men automatkassen stjeler mer ytelser i Saaben. Saab 9-3 1,9 TiDS aut. stasjonsvogn koster fra 420.000 kroner.

Nye Ford Mondeo

Vis mer


Det går selvsagt an å nevne en fleng med mellomklassebiler som kommer prisgunstigere ut, men vi mener de ikke er på høyde med Alfaen når det gjelder eksklusivitet, utstråling og kjøreglede. Vi vil allikevel nevne nykommeren Ford Mondeo som nettopp har entret markedet og som har mange sterke kort å spille i konkurransen. Det er en bil som kan by på mye kjøreglede og som er mye større og rommeligere enn Alfaen. Like sprek er den imidlertid ikke med sin kombinasjon 2,0 TDCI/130 hk og automatgir. Men prisen er bra - en velutstyrt Titanium X koster 378.000 kroner - altså 75.000 mindre enn vår Alfa 159...

Gjenoppbygge merket

Vis mer


Vi nevnte det innledningsvis: En høy pris, som langt på vei kan rettferdiggjøres av bilens mange iboende egenskaper, vil nok fortsette å gjøre det vanskelig for Alfa 159, i hvertfall til Alfa har greid å bygge opp igjen merkevarens gode rykte i tilstrekkelig grad. Det må nemlig til for å favne videre enn det trofaste entusiast-publikum som utgjør en temmelig stor del av Alfas kundegrunnlag i dag. At prosessen er godt underveis er det lite tvil om.

  • Pris, utstyr og ytelser finner du her.
  • Store bilder fra testen finner du her.
  • Som nevnt er dette en tilleggstest av en bil vi tidligere har testet grundig, også med samme motor. Her er den komplette testen av Alfa 159 Sportwagon med samme motor, men med manuell girkasse.

    Her finner du mer Alfa Romeo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder