Konklusjon og konkurrenter

370.000 kroner er ikke billig nok til at Octavia Scout blir et kupp, men det er rimelig nok til at den er attraktiv.

Det er riktignok nesten 200.000 kroner billigere enn Volvo XC70 som den faktisk likner en del på, men det skiller såpass i komfort og materialvalg at disse to ikke kan sees på som direkte konkurrenter.

De viktigste konkurrentene finner vi klart i egne rekker, særlig hvis kravet først og fremst er fremkommelighet og man kan akseptere en litt mindre sprek dieselmotor. 64.000 kroner billigere er det å velge 1,9-literen i Elegance-utførelse med litt lavere bakkeklaring, mens det er 25.000 kroner å spare på å velge bort Scout-versjonen fremfor en vanlig Elegance med samme motor under panseret.

Vis mer
Vis mer


Hvis du er opptatt av utstyr fremfor tøft utseende, koster toppmodellen av vanlig Octavia med firehjulsdrift, L&K, det samme som Scout-versjonen.

Irriterende fetter

Veldig mye av den samme teknikken som sitter i Octavia er å finne igjen i konsernfetteren Volkswagen Passat. Det er en større og mer komfortabel bil med mer eksklusivt interiør, og med samme motor og firehjulsdrift koster den bare 14.000 kroner mer. Det eneste du da ofrer er tre centimeter bakkeklaring.

Folke-SUVene

Toyota RAV4 starter på 352.000 kroner med en 2,2-liters dieselmotor (136 hk/340 Nm), og stiller med mindre bagasjerom og litt mindre standardutstyr. Nesten like billig er Mitsubishi Outlander i grunnversjon, 360.000 kroner, og den har samme motor som Octavia Scout. Den er bedre stilt med hensyn til bagasje, men sliter også litt med standardutstyret i forhold til Skodaen.

Dyrest i dette selskapet er Honda CR-V med en prislapp på 392.000 kroner. Den er som RAV4 utstyrt med en 2,2-liter (140 hk/340 Nm), men har ikke noe å skamme seg over verken når det gjelder bagasjerom eller standardutstyr overfor Octavia Scout.

Konklusjon

Skoda Octavia Scout er en attraktiv bil selv om den ikke er spesielt billig. Scout-versjonen forvandler en praktisk stasjonsvogn til en tøffere praktisk stasjonsvogn, og den oppleves faktisk som en litt annen type bil enn vanlige Octavia. Ikke minst er den et velkjørende alternativ til folke-SUVene, og har plassert seg i en nisje uten direkte konkurrenter.

  • Store bilder av Skoda Octavia Scout.
  • Mer om plass og komfort finner du i denne Octavia-testen.
  • Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder