Konklusjon og konkurrenter

Det eksklusivt på dette nivået. Det finnes ikke mange konkurrenter. Tekst og foto: Emil Bang Larsen og Brede Lie Reime

I det man skjærer gjennom landskapet over Po sletten i en oransje Murciélago på vei tilbake til fabrikken er det vanskelig å finne noe negativt å si om denne bilen. De massive kreftene kombinert med kanskje det beste veigrepet man kan drømme om i en gateregistrert bil gjør at man sitter igjen med et uforglemmelig inntrykk.

Man irriterer seg likevel litt over begrenset sikt fra kupeen bakover og i dødvinkelen, i en Pagani for eksempel har man god sikt i alle retninger takket være kupeens høyde over resten av bilen. Girskiftene er på landeveien silkemyke, men i køkjøring er den manuelle kassen tyngre å operere. Elektronikken er i det mest aktive laget og det finnes ingen manettino med flere innstilinger som i en Ferrari, her er det av eller på.

Dessuten er en Murcièlago brei som en lastebil, og er antageligvis ene og alene skyld i at polene smelter. Bensinforbruket er latterlig høyt, det samme gjelder antageligvis også for dekkutgiftene. Og i det du prøver å snike deg ut i grålysningen for å ta deg tur før onkel politi våkner til liv, vekker du hele nabolaget og blir månedens verste nabo, igjen.

Vis mer
Vis mer


Likevel, i løpet av dagen sluttet vi aldri å la oss fascinere over det massive skyvet fra motoren som formelig blir skutt mot horisonten, eller måten de enorme Pirelli P-Zero dekkene biter seg fast på gjennom svingene. Vi ble heller aldri lei av å betrakte bilen utenfra når vi stoppet for å ta bilder.

Faktum som gjenstår er, leter man etter en fornuftig grunn til å anskaffe seg en slik bil så gjør man det aldri, med denne typen biler handler det kun om følelser og kjøreopplevelser, fornuft har ikke det skapte grann med saken å gjøre. Så sitter du der med rundt fire millioner du ikke helt vet hva du skal gjøre med, så er det bare å legge inn en bestilling. Og er det en kabriolet du er ute etter, så finnes det også en roadster versjon. Og den har vi fortsatt til gode å teste, heldigvis.

Konkurrenter

Det finnes egentlig svært få reelle konkurrenter på markedet. Enten så er de langt billigere, dyrere, og/eller ganske ulike Lamborghinien. Den mest nærliggende konkurrenten er nok Ferraris 599 GTB Fiorano ettersom den er nærmest i pris og motorstyrke. En Zonda F Clubsport er noenlunde likt motorisert, men den koster til gjengjeld nesten tre ganger så mye.

Nøkkeldata

Lamborghini Murcièlago LP640
12 sylindere, 6.496cm3, 640 hestekrefter ved 8.000 omdreininger, 660 newtonmeter ved 6.000 omdreininger, toppfart 340 kilometer i timen+, 0-100 km/t på 3,4 sek og tørrvekt 1.665 kg.

Store bilder finner du her.