Konklusjon og konkurrenter

Range Rover Sport er ikke best totalt sett, men den er eksklusiv. Og sikkert best for en del.

For det første: Vi hadde en fin kjøreopplevelse om bord i Range Rover Sport TDV8, som med denne motoren og med sine fine kjøreegenskaper nesten greier å få en til å glemme hvor tung den er og i hvilken grad den utfordrer tyngdekraftens lover. Med andre ord: Bravo til ingeniører og teknikere som har fått dette til – men de har ikke jobbet gratis.

I utgangspunktet kommer TDV8 som HSE-versjon, hvilket vil si riktig velutstyrt. Her er 20-toms lettmetallfelger på plass, 6-trinns automatgir, Bi-xenon hovedlys, Brembo bremser, alle de avanserte elektroniske hjelpemidler som finnes når det gjelder stabilitetskontroll, demperkontroll, valg av type terrengrespons – you name it!

Mye penger

Vis mer
Vis mer


Allikevel er 1.256.000 kroner en voksen sum. Det er prisen på TDV8 HSE uten ekstrautstyr. Det virker nesten surrealistisk å se at metallic lakk (i vårt tilfelle den etter vår mening meget vellykkede ”Lugano Teal”) faktureres som tillegg (6.900 kr). ”Ærlig talt: Gjør en innsats!” får man lyst til å si. Totalt hadde testbilen en prislapp på 1.358.000 – man begynner å snuse på halvannen million.

Det er fordi testbilen var utstyrt med tillegg for vel 100.000 kroner. Mercedes og BMW ville imidlertid krevd cirka ytterligere 200.000 for å nå opp på samme utstyrsnivå, så det må man ha i mente ved prissammenligningen.

Men så er det det at de nevnte konkurrenter – og også Audi – kan nøye seg med seks sylindere for å oppnå tilsvarende ytelser, i hvertfall på vei. Vi skal her begrense oss til å ta de tre mest iøynefallende eksemplene.

Nye BMW X5


I versjonen 3,0d er denne en meget sterk konkurrent på de fleste punkter. Den har enda bedre kjøreegenskaper (på vei), har bedre plass og oppleves som en god del kvikkere (vi kjørte den nylig i test – denne publiseres om kort tid). Det at den er sprekere med sin rekkesekser på tre liter som yter 235 hestekrefter og 520 newtonmeter, har både med en bedre automatgirkasse og mye lavere vekt (mer enn et halvt tonn) å gjøre. Pris, uten ekstrautstyr: 900.000 kroner.

Mercedes ML 320 CDI

Vis mer


Noe mindre dynamisk enn BMWen men like fullt på høyden. Den er i tillegg mer av en konkurrent til Range Rover Sport når det gjelder terrenget. Denne nøyer seg med en V6-motor men får til bedre ytelser med sine 224 hk og 510 Nm. Pris, uten ekstrautstyr: 921.000 kroner.

Audi Q7

Q7 3,0 TDI er en større bil enn Range’n, men veier en god del mindre. Også denne klarer seg med seks sylindere, 233 hk og 500 Nm, uten å gjøre det dårligere når det kommer til ytelser. Den konkurrerer imidlertid med Range Rover Sport når det kommer til dårlig plassutnyttelse, men ettersom den er en god del større blir det bedre plass. Den kan også, i likhet med BMW X5, tilby en tredje seterad. Pris, uten ekstrautstyr: 956.000 kroner.

En egen stil

Vis mer


Hadde Range Rover Sport vært overlegent komfortabel hadde det vært et pluss – men den er – tross luftfjæringen – ”midt på treet”. Det vil fortsatt si at den er komfortabel – men det er litt drøyt at så snart man er noe over gjennomsnitts høyde så opplever man førerplassen som relativt trang – særlig i høyden. Også at man blir filleristet på vaskebrett (vårlige hytteveier) – for øvrig muligens i hovedsak grunnet de flotte men lite terrengvennlige 20-tommerne… Det vi sitter igjen med, og som gjør at vi fortsatt mener vi kunne vurdert denne bilen hvis vi var i målgruppen, er at Land Rover har fått til et produkt som gir en følelse av eksklusivitet, en viss atmosfære som er mindre klinisk enn det de tyske eller svenske konkurrentene tilbyr. På alle andre punkter, unntatt plassutnyttelse, er også produktet ytterst kompetent, men vekten forblir et betydelig handicap.

Ikke best men...

Rasjonelt sett går det altså ikke an å kalle denne bilen det beste kjøpet i klassen – til det er Range Rover Sport TDV8 HSE rent for dyr. Vi skjønner allikevel godt at for folk som har et budsjett hvor et par hundre tusen mer eller mindre spiller en beskjeden rolle, og som smaksmessig føler seg tiltrukket av Range Rover-stilen, så føles dette som bilen for dem. I tillegg har den blant klassens beste terrengegenskaper for de få det skulle ha noen betydning for. Da er det ingen tvil om at TDV8 er en meget god nyhet i forhold til Range Rover Sports hittil eneste og skuffende diesel-alternativ.

Pris, utstyr og ytelser finner du her.

  • Store bilder fra testen!
  • Firehjulsdriften og terrengegenskapene - og likeledes plass og komfort har vi behørig omtalt tidligere; les her testen av den voldsomme Range Rover Sport med V8 bensinmotor og kompressor.

    Her finner du testen av rimeligere - og tregere - Range Rover Sport TDV6.

    Vi testet for ikke lenge siden også Range Rover med denne motoren - som du finner mer om i denne testen

    Her finner du mer Land Rover-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder