Konklusjon og konkurrenter

Det er mest som rimelig alternativ at Compass skiller seg ut, og det er ikke alt for mystiske grunner til at Compass er billigere enn konkurrenter.

Interiøret kan i beste fall beskrives som røft, mange vil nok oppleve den overveldende bruken av plast som noe som hører fortiden til. På den positive siden vil interiøret antakelig tåle hard bruk over tid, og det er ikke alt for mye som kan gå i stykker. Fordelen er lav pris, og prisen er lav nok til at Compass er attraktiv selv med moderat interiørfinish.

Prisfordelen gjelder som nevnt først og fremst innstegsmodellen til 335.000 kroner, mens toppversjonen til 375.000 kroner blir så dyr at den vil slite mot mer attraktive konkurrenter.

For penga

Vis mer
Vis mer


For 335.000 kroner får du en bil med tilsvarende ytelser og plass som en Toyota RAV4, med unntak av bedre løst bagasjerom i Toyotaen, og som koster nesten 20.000 kroner mindre. Prisforskjellen til rimeligste Mitsubishi Outlander er 25.000 kroner, og enda dyrere er både Hyundai Tucson og Kia Sportage.

Kia Sportage, Hyundai Tucson, Toyota RAV4 og Jeep Compass tilhører de korte bilene i folke-SUV-klassen (rundt 440 cm). De mellomlange er biler som Honda CR-V, Nissan X-trail og Suzuki Grand Vitara(rundt 450 cm), mens Mitsubishi Outlander er spesielt lang med sine 464 centimeter.

Konklusjon

Er du Jeep-entusiast er Compass en billig inngangsbilett, men sannsynligvis vil du trives bedre med den mer firkantede Patriot som lanseres i disse dager. Bortsett fra det mer kantede karosseriet er disse to teknisk identiske og med like priser.

På grunn av sterk motor, moderat forbruk og gode kjøreegenskaper mener vi Compass kan være en fin inngang til folke-SUV-klassen, men det er helt klart at man må ta en prøvetur i for eksempel Toyota RAV4 for at forskjellen i spesielt interiørkvalitet og plassutnyttelse blir erfart.

  • Store bilder av Jeep Compass.
  • Her finner du mer Jeep-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder