Konklusjon og konkurrenter

Alfa Romeo Spider sjarmerer på mange måter. Men konkurrentene er ingen smågutter.

Spider er en tvers igjennom trivelig bil som ikke faller gjennom på noen punkter. Men til 570.000 kroner kan man få mye, og sammenlignet med konkurrentene er ikke Spider best på noen enkeltpunkter, med mulig unntak for litt mer subjektive kategorier som design, sjarm og status. Også prisen er en utfordring. For selv om 2,2-literen er sterk nok for den italienske toseteren, er det nok mange som forventer både mer kraft og flere sylindere for en såpass stor pengesum du må ut med for en Spider. Enkelte sportsbilentusiaster vil nok også ha problemer med forhjulsdriften. La oss ta en titt på alternativene.

Audi TT Roadster

Vis mer
Vis mer


TT er kanskje den nærmeste konkurrenten til Spider. Vi testet den åpne utgaven tidligere i vår og lot oss imponere. Til en pris av snaut 540.000 kroner får du en bil som riktignok er litt mindre enn Spider, men som likevel har brukbart med plass. TT 2,0 TFSI er imidlertid betydelig sprekere. Med 200 hestekrefter og S tronic dobbeltkløtsj-girkasse gjør den 0-100 på bare 6,5 sekunder. Toppfarten på 237 kilometer i timen er også høyere. Likevel er forbruket lavere med 0,78 liter per mil. Mye av nøkkelen til disse tallene ligger i den lave vekten. TT Roadster veier bare 1.315 kilo.

TT er også en del livligere på veien enn Spider, og også komforten er god.

BMW Z4

Den klassiske roadsteren fra BMW kan fåes med en rekke motorer, men mest aktuell i denne sammenhengen er den sprekeste 2,5-literen med 218 hestekrefter. Med denne motoren under det lange panseret gjør Z4 0-100 på samme tid som TT; 6,5 sekunder. I tillegg har Z4 bakhjulsdrift, og det kombinert med en sportslig opptreden på veien gjør den til en het kandidat for de som er ute etter skikkelig sportsbil.

BMW Z4 2,5si koster fra snaut 560.000 kroner.

Mazda MX-5

De samme kundene må også ta seg en prøvetur med Mazda MX-5 som i tillegg kan fåes med sammenleggbart ståltak. Med en 2,0-liter på 160 hestekrefter akselererer den fra stillestående til høyeste tillatte hastighet i Norge på 7.9 sekunder. Kjøreegenskapene er svært livlige, men støynivå og plassforhold gjør at dette blir en litt annen type bil enn Alfa Romeo Spider. Prisen for den sterkeste motoren begynner på snaut 310.000 kroner, og den dyreste versjonen med hardtak og Sport-pakken koster 100.000 ekstra.

Honda S2000

Enda et alternativ for de hardbarkede sportsbilentusiastene er Honda S2000. Med en hysterisk 2,0-liter på 240 hestekrefter gjør den 0-100 på 6,2 sekunder og er sprekest i denne gjengen. Komfort og opplevd kvalitet er imidlertid ikke i nærheten av hva Spider kan tilby.

Vis mer


I tillegg kan biler som Mercedes-Benz SLK og Porsche Boxster også utgjøre enda flere alternativer, men spesielt sistnevnte er mer aktuell som en konkurrent til Spider 3,2 JTS.

Emosjonell

Med en startpris på 570.000 kroner får Spider tøff konkurranse. Faktisk så tøff at italieneren først og fremst må appellere til følelser for å overbevise potensielle kunder. Men akkurat det er den til gjengjeld ganske flink på.

  • Priser og tekniske data finner du her
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Alfa Romeo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder