Konklusjon og konkurrenter

Civic Type R har gitt oss mye kjøreglede, og den har svært mange gode egenskaper. Men når den helt opp i konkurransen?

Honda Civic Type R GT, som er testbilens fulle navn, koster altså 425.500 kroner før leveringsomkostninger og andre sure utgifter. For den prisen får man en bil som er utstyrt med en meget hvass og avansert motor og et understell og kjøreegenskaper som gjør det mulig å utnytte kreftene. Utover det er bilen utrolig morsom å kjøre, og den er riktig utstyrt i forhold til prisen.

Trekker ned

Av ting som trekker ned må vi nevne det litt billige og spinkle inntrykket noen av plastkomponentene gir - det hadde vært OK på en bil til halve prisen, men her skjærer det litt i sansene. Mangelen på kraft ved lavere turtall er noe man må være oppmerksom på selv om Honda har forbedret teknologien på det området. Dette vil imidlertid turtallsentusiastene ikke se på som noe handicap.

Vis mer
Vis mer


Når det gjelder komfort er ikke dette noe man setter øverst på prioritetslisten når man skal anskaffe denne typen bil, og nykommeren har et akseptabelt nivå i så måte - ihvertfall mye bedre enn forgjengeren. Men det finnes de som har lykkes med bedre kompromiss.

Hva slags alternativer har så den potensielle kunde?

Små friskuser

Golf GTI skal vi komme tilbake til, men det finnes i dag mye der ute som gir fart og spenning i svingene. Blant de mindre bilene må vi nevne Mini Cooper S og Renault Clio RS. Disse er mindre og trangere enn Civic, men ligger ikke langt bak når det gjelder ytelser. Clio RS har også en atmosfærisk (ikke overladet) tolitersmotor på 200 hester og akselererer fra 0 til 100 på 6,9 sekunder. Veiledende pris: 397.000 kroner. Mini Cooper S har riktignok "bare" 175 hester, men er lett, den er kjent for å gi utrolig mye kjøreglede og skal tross alt greie 0 til 100 på 7,1 sekund. Prislapp: 306.000 kroner.

Også Opel

Innenfor kompaktklassen, som Civic tilhører, finnes flere alternativer. Det rimeligste er Opel Astra i sin variant GTC 1,6 Turbo. Den yter 180 hester og er oppgitt til 8,2 sekunder på 0 til 100. Den er altså mindre hvass enn Civic'en, men koster nesten 100.000 kroner mindre i sin korrekt utstyrte versjon Cosmo. Prislapp: 330.000 kroner. Opel tilbyr også en mye heftigere Astra, nemlig OPC som med sin 2,0-liter og turbo byr på 240 hester og 0 til 100 på 6,4 sekunder. Den koster imidlertid 100.000 mer: 531.000 kroner.

Fem sylindre

Vis mer


Ford-konsernet tilbyr også alternativer, riktignok både sprekere og en god del dyrere. Ford Focus ST koster 477.000 kroner, er utstyrt med Volvos turboladede femsylindrede motor med 225 hester og gjør 0 til 100 på 6,8 sekunder. Nå har også Volvo en modell i dette segmentet, nemlig C30 T5 som tar 220 hester ut av den samme motoren men skal greie 0 til 100 på 6,7 sekunder og koster fra 496.000 kroner.

Civic Type R klarer seg bra i sammenligning med de hittil nevnte konkurrentene når det gjelder forholdet pris/ytelser, men nå kommer vi til en hardere nøtt å knekke.

GTI... og en outsider

Vis mer


Honda utfordrer nemlig først og fremst klasselederen med sin Type R. VW Golf GTI er ikonet og referansen, og er spesielt interessant å sammenligne med siden den har valgt helt annerledes tekniske løsninger, som vi har sett i motor-kapitelet. Når det gjelder måten ytelsene, som er sammenlignbare, oppnås på kan det være et spørsmål om smak og behag. Det samme gjelder design. Men Golf GTI med tre dører og sekstrinns manuell girkasse koster 25.000 kroner mindre enn Civic Type R.

En titt på prislistene hos Audi kan gi noen og hver en overraskelse. For de som ønsker noe på premium-nivå, en mer komfortabel og mindre sportslig oppsatt bil som også har 200 hestekrefter under panseret og greier 0 til 100 på cirka 7 sekunder, kan det være greit å kjenne til Aud A3 2,0 TFSI, som deler motor med Golf GTI. Den koster nemlig en god del mindre enn Civic'en - fra 403.500 kroner. Korrigert for utstyrsnivå blir prisen mer sammenlignbar, men allikevel...

Vis mer


For å konkludere: Her er det snakk om 100% sportslige kompaktbiler, og da fremstår slett ikke Civic Type R som noe dårlig kjøp. Golf GTI er mindre spektakulær og mer "borgerlig" både i oppførsel og fremtoning. I tillegg til å være billigere, er den også hakket mer komfortabel uten å gi avkall på sportsligheten, og finish og kvalitetsfølelse ligger også hakket over. Den er derfor et bedre kjøp og må fortsatt anses som klasselederen - bortsett fra for de helt uforbeholdne turtallsjegerne og harrytassene.

  • Pris, utstyr og ytelser finner du her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder