Konklusjon og konkurrenter

Daihatsu Copen er en sjarmerende bil med et tillitsvekkende utseende og morsomme kjøreegenskaper. Men noe fornuftskjøp er den langt i fra.

På mange måter består halve sjarmen til Copen i at den er bortimot blottet for praktiske egenskaper. Dette er ikke en bil utviklet for å utføre alle de ”kjedelige” oppgavene i hverdagen. Den er en gledesspreder til rekreasjon for eieren. Og her ligger både bilens styrke og svakhet, som sammen med det særpregede utseendet gjør at vi tør å hevde at den har noe så udefinerbart som sjel.

Ikke Euro Ncap-testet

Det vi imidlertid har litt vanskeligere med å akseptere er de åpenbare sikkerhetsbristene, først og fremst i fraværet av ESP. To airbager kjennes heller ikke spesielt trygt, og Copen har aldri vært testet av Euro Ncap. Vi har dermed ikke grunnlag for å si noe om hvordan kollisjonssikkerheten er utover at denne biltypen tradisjonelt ikke har gjort det spesielt bra. At konstruksjonen stammer fra 2003 gjør ikke akkurat saken bedre. Uansett vil en så liten bil uten tak alltid være utsatt i et trafikkbilde preget av langt større og høyere biler.

Ikke spesielt rimelig

Vis mer


På tross av relativt billige løsninger mange steder, er ikke Copen spesielt prisgunstig. For like mye penger kan du for eksempel få en storvokst småbil som Peugeot 207 med 1,6-liters dieselmotor på 110 hestekrefter med plass til fem. Da er det ikke noe å lure på hvilken som rent objektivt er den mest komplette bilen.

Konkurrenter?

Også i forhold til konkurrentene har Copen en relativt stiv pris med tanke på hva den kan tilby. Det kan innvendes at den lille toseteren faktisk ikke har noen direkte konkurrenter, og det er delvis riktig, men for kunder som er opptatt av å kjøre åpent for en billigst mulig pengesum, har det etter hvert blitt en del alternativer. Felles for de fleste er at de kommer med sammenleggbart ståltak.

Nissan Micra C+C 1,4

Micra er i likhet med Copen en ren toseter. Micra er imidlertid nesten halvmeteren lengre og tilbyr mer plass både i kupeen og bagasjeavdelingen. Micra har også bedre totalkomfort og fremstår som en noe mer moderne bil, ikke minst sikkerhetsmessig. Ulempen er at den er mindre morsom å kjøre, og en god del tregere med jevnsterk motor takket være nesten 300 kilo mervekt i forhold til Copen.

Micra C+C koster fra 232.000 kroner, og er dermed en god del billigere enn Copen.

Opel Tigra 1,4

Vis mer


Opel Tigra er også en god del større, selv om heller ikke denne har bakseter. Prisen er 235.000 kroner. Også Tigra er mer praktisk og komfortabel enn Copen, men når det kommer til ren kjøreglede og sjarmfaktor holder vi fortsatt en knapp på japaneren.

Mitsubishi Colt CZC

Colten er registret for fire personer, men i praksis vil de to baksetene kun fungere som bagasjeplass. 1,5-literen på 109 hestekrefter gir Mitsubishien relativt jevnbyrdige fartsressurser med Copen. Komforten og anvendeligheten er imidlertid langt bedre i Colt. Også sikkerhetsnivået må antas å være høyere. Prisen starter på 248.000 kroner.

Citroën C3 Pluriel

Med sin kronglete og upraktiske takløsning kan det diskuteres om Pluriel i det hele tatt er noen konkurrent. Men med en utgangspris på bare 209.000 kroner vil den likevel være interessant for mange. For den summen får du en 1,4-liter, men dersom du ønsker mer fart over sakene, kan du også få en 1,6-liter med 110 hestekrefter kombinert med en automatisert manuell girkasse til mindre enn prisen av en Copen.

207 CC og Mini Cabrio

Vis mer


I tillegg kan biler som Peugeot 207 CC og Mini One Cabrio nevnes, men førstnevnte er både betydelig større og en del dyrere, mens sistnevnte er i ferd med å byttes ut i en ny utgave, slik som kombien, som vil koste om lag det samme som Copen. Dersom du er lysten på åpen Mini bør du vurdere å vente til nåværende generasjon er her også som kabriolet om trolig et drøyt års tid.

Konklusjon

At Copen er en morsom og sjarmerende bil, er hevet over en hver tvil. Men med bakgrunn i mangelen på praktisk egenskaper, pris og sikkerhetsnivå, kan vi dessverre ikke uten videre anbefale å kjøpe Daihatsuen. Vi for vår del ville ventet på neste Mini One Cabrio.

  • Priser og tekniske data finner du her.
  • Store bilder kan du se her.