Konklusjon og konkurrenter

Utstyrforskjellene til konkurrentene har minsket, og nye C-klasse er mer konkurransedyktig.

Situasjonen for C200 Kompressor er faktisk at den har en prisfordel overfor konkurrenter som BMW 3-serie, og siden C-klasse nå ikke henger langt etter i kjøreegenskaper og sportslighet er den en farligere konkurrent enn noen gang.

Vår testbil koster fra 458.000 kroner, og med utstyrpakken Elegance, metallic lakk og automatgir kryper prisen godt over 500.000 kroner.

BMW 3-serie

3-serie mangler et motoralternativ mellom 150 og 218 hestekrefter, og det minste alternativet blir for puslete og det største for dyrt. En 320i med automat koster gunstige 385.000 kroner, mens en betydelig sprekere 325i med automat koster 572.000 kroner.

Vis mer


Gapet i motorprogrammet gjør BMW ekstra sårbar for C200 Kompressor, men litt enkelt kan man si at Mercedesen ikke er over 100.000 kroner sprekere enn 320iA og heller ikke 100.000 slappere enn 325iA.

Audi A4

Audi A4 kommer i som ny modell til høsten, en forsmak er allerede servert i form av Audi A5. Vi tipper det blir en bil med enda mer fokus på kjøreglede og sportslighet. Slik det er med dagens modell er bildet litt rotete hvis vi sammenlikner på motorstyrkenivå. Audi har beholdt den gamle 1,8T-motoren med 163 hestekrefter i A4, og den holder faktisk følge med C200 Kompressor både med manuell og automat (trinnløs hos Audi). Den har også en prisfordel på rundt 30.000 kroner.

Vi oppfatter først og fremst Quattro-modellene som de som har mest å stille med når det gjelder sportslighet, og til 1,8T-motoren får man kun kombinasjonen firehjulsdrift/manuell girkasse. For å få firehjulsdrift og automat må man opp i toliters-turboen, og da blir den klart sprekere men også over nesten 100.000 kroner dyrere med en startpris på 583.000 kroner.

Lexus og Volvo

Det er svært mange biler som ønsker seg inn i klassen der BMW og Mercedes-Benz har regjert, og Audi er den eneste som nå er prekvalifisert inn i Premium. Lexus er en spennende outsider som holder høyt nivå på alle områder. Den mangler en direkte konkurrent til C200 Kompressor, og den sekssylindrede IS 250 med automat og 208 hestekrefter koster over 60.000 kroner mer enn testbilen med automat.

Vis mer


Volvo er med S60 tidvis en spennende konkurrent til A4, 3-serie og C-klasse. Som konkurrent til C200 Kompressor stiller de med en toliter turbo som yter 180 hestekrefter, og som med automatgir koster omtrent det samme. Volvoen har ikke noen spesielle fortrinn overfor C-klasse, den verken kjører bedre eller er mer sportslig. Uten en prisfordel blir den ikke en så kraftfull utfordrer.

Konklusjon

Nye C-klasse stiller sterkt i klassen rundt 180 hestekrefter og bensinmotorer, faktisk er den litt alene om å kunne leveres som sprek mellomklasse-premium til rundt 500.000 kroner. Aksepterer man dårligere ytelser er det BMW 320i den viktigste konkurrenten, og A4 er egentlig et mindre attraktivt alternativ akkurat nå med den nye bilen rundt hjørnet.

Store bilder av Mercedes-Benz 200 Kompressor.

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder