Konklusjon og konkurrenter

S5 Coupé er en herlig bil - men har to farlige motstandere: Sin egen prislapp og BMW 335i Coupé.

Audi S5 Coupé koster 1.150.000 kroner, noe som betyr at bare et svært lite antall nordmenn vil kunne vurdere bilen. Før vi analyserer S5 og dens konkurrenter, tar vi derfor en nærmere kikk på andre og mer oppnåelige A5-varianter.

To nye til høsten

A5 Coupé, som ble introdusert her i landet i juni, er i første omgang kun tilgjengelig som S5 og som A5 3.0 TDI quattro (240 hk, 0-100 på 5,9 sek). Sistnevnte koster 687.000 kroner og ble nylig testet her på DinSide Motor.

Til høsten kommer to nye varianter, 3.2 FSI (265 hk, 6,1 sek) og 2.7 TDI Multitronic (190 hk, 7,6 sek). Prisene for disse motoralternativene er ikke klare ennå, men vi tar nok ikke mye feil hvis vi tipper mellom 700.000 og 800.000 for 3.2 FSI og mellom 500.000 og 600.000 for 2.7 TDI.

400.000 kroner?

Vis mer
Vis mer


I månedsskiftet november/desember kommer imidlertid den mest folkelige varianten - 1.8 TFSI (170 hk, 8,4 sek). Den norske Audi-importøren har hintet om at denne varianten vil komme til å koste rundt 400.000 kroner. Da snakker vi riktignok om en forhjulsdrevet A5. Men samtidig har vi å gjøre med en bil som designmessig nok vil ha en svært stor tiltrekningskraft på mange - og som mange av oss vil oppleve som motormessig tilstrekkelig.

Hvis bilen i tillegg blir tilbudt med et brukbart standardutstyrsnivå har den alle muligheter til å bli Norges mest solgte kupé. Det skal forøvrig ikke så mye til. Denne bilkonfigurasjonen, som ikke er kjent for å være spesielt praktisk, selger nemlig svært dårlig her i landet.

Vi nevner forøvrig at alt peker mot at en kabriolet-utgave av A5 også er på trappene.

Tungvinn adgang

I vår første A5-test gikk vi grundig gjennom plass og interiør. Vi gjentar imidlertid at den opplevde kvaliteten er høy og at interiøret fremstår som gjennomarbeidet. Adgangen er på typisk kupévis litt tungvinn. Riktignok er dørene svært brede, men lav sittestilling og kraftige sidevanger (i hvert fall med sportsseter) medvirker til at inn- og utstigning blir mer omstendelig enn i andre biler.

Begrenset takhøyde bak

Når man først er på plass viser det seg imidlertid at forsetepassasjerene har meget god takhøyde og generelt god plassopplevelse. Bakseteplassen er ikke så aller verst, til kupé å være. Benplassen holder akkurat for voksne. Hovedproblemet er den begrensede takhøyden, som innebærer at personer høyere enn 180 centimeter vil måtte bøye hodet. Hvis bakseteplass er avgjørende fremstår derfor BMW 3-serie Coupé som et bedre alternativ. BMW kan både friste med noe bedre takhøyde og betydelig bedre benplass.

A5 tar imidlertid igjen i bagasjeromsavdelingen, som er både dypere og bredere enn i 3-serie Coupé.

Brukbart utstyrsnivå

Vis mer


Foreløpig er det altså kun A5 Coupé 3.0 TDI og S5 Coupé som er introdusert i markedet. Begge leveres med elektronisk klimaanlegg (én sone), integrert radio, kjørecomputer, stor fargeskjerm med MMI-betjening via midtkonsollen, elektriske vindusheiser, elektromekanisk håndbrekk, elektrisk åpning av bagasjerommet, tåkelykter og alufelger. Sikkerheten ivaretas blant annet av antiskrens (ESP), seks kollisjonsputer og - til denne biltypen å være - uvanlig store og høye sidespeil. Om ønskelig kan frontkollisjonsputen på passasjersiden kobles ut.

S5-utstyr

S5 har i tillegg elektrisk justerbare sportsseter med integrerte hodestøtter trukket i skinn og alcantara, bixenonlykter med diodebaserte kjørelys, fartsholder med bremsefunksjon, ryggesensor, alarm, rattbetjening av radioen, en omfattende interiørlyspakke, kjørecomputer med fargedisplay, 18-toms alufelger (vs. 17-toms) og sportsunderstell. S5 leveres i tillegg med en del designmessige detaljer som særpreget grill, utbygde kanallister, fire eksosrør, V8-emblemer på forskjermene og S5-emblemer på bremsekaliperne.

Regnsensor, automatisk avblendbart bakspeil, elektrisk innfellbare sidespeil, parkeringssensorer foran og nøkkelfri adgang står imidlertid på ekstrautstyrslisten.

BMW 335i Coupé: 838.000 kr

Vis mer


S5 Coupé koster altså 1.150.000 kroner. Hva har konkurrentene å by på?

Jo, den aller farligste heter BMW 335i Coupé. Dette er nemlig en bil som har minst fire skarpkvessede våpen; en herlig motor, nydelige kjøreegenskaper, bedre plass og en langt lavere pris. 335i Coupé koster "bare" 838.000 kroner, noe som betyr at den er hele 312.000 kroner billigere enn S5.

S5 er storebror

Hva er det så som taler mot BMWen? Vel, når det kommer til rent objektive kriterier er det ikke mye, bortsett fra et noe lavere utstyrsnivå og to år nybilgaranti.

Når det er sagt, må det understrekes at S5-motoren tross alt stiller i en annen divisjon enn BMW-motoren. Riktignok snakker vi her om en herlig, turboladet BMW-rekkesekser som yter 306 hestekrefter og 400 Nm. Og takket være lavere vekt (1.525 vs 1.630 kg) skal 335i Coupé klare 0 til 100 på 5,5 sekunder.

Vis mer


Likevel, Audien kan altså skilte med åtte sylindre, 354 hestekrefter, 440 Nm og 0 til 100 på 5,1 sekunder. Og selv om vi gjentatte ganger har latt oss fascinere av den snerrende BMW-motoren, oppleves S5-motoren som en opplagt storebror både når det kommer til skyv og lydbilde. Og i fri dressur på tyske motorveier er det liten tvil om at BMWen vil bli grundig frakjørt av S5 Coupé.

M3 og RS5

Det betyr ikke at BMW har gitt opp effektkrigen. Til høsten kommer nemlig nye M3. Vi reiser om få dager for å se nærmere på denne bilen, som ved hjelp av en 4,0-liters turtallsvillig V8-motor skal levere 420 hestekrefter og 400 Nm. Og BMW lover en 0 til 100-tid pålydende 4,8 sekunder.

Det er imidlertid klart at neste M3 vil koste 1.355.000 kroner og at den dermed vil koste 205.000 kroner mer enn dagens testkandidat. Dessuten vil M3 også måtte finne seg i å bli holdt opp i mot Audi RS4, som kan skilte med identisk effekt. Vi vil dessuten la oss overraske om ikke fremtiden vil bringe en RS5, som vil være en mer opplagt M3-konkurrent.

Mercedes-Benz CLK 500: 1.341.000 kr

Vis mer


Hva med Mercedes-Benz? Jo, vi har jo en modell som CLK 500. Denne kan skilte med bakhjulsdrift, en 5,0-liters V8-motor, 388 hestekrefter, 530 Nm og 0 til 100 på 5,2 sekunder - med automatgir. Vi snakker med andre ord om en kraftkar. Bilen koster imidlertid 1.341.000 kroner, 191.000 kroner mer enn S5. Dette er i utgangspunktet nok til å diskvalifisere bilen. I tillegg kommer relativt høy alder, automatgir-tvang og det faktum at CLK i våre øyne aldri har vært blant de friskeste kupeen på markedet.

911, XK, 350Z og M Coupé

Når vi beveger oss i så høye prisklasser må vi faktisk også ta med en bil som Porsche 911 Carrera. Resymé: legendarisk bil, hekkmontert 3,6-liters bokser-sekser, 325 hestekrefter, 370 Nm, 0 til 100 på 5,0 sekunder og symbolske bakseter. Pris: 1.250.000 kroner - 100.000 kroner mer enn S5.

Vi må også ta med Jaguar XK, som koster 1.279.000 kroner (4,2 V8, 300 hk, 411 Nm, 6,2 sek). Den som ikke er så opptatt av bakseter bør også være klar over to herlige outsidere, nemlig den "rimelige" Nissan 350Z (868.000 kr) og den ikke fullt så rimelige BMW Z4 M Coupé (1.117.000 kr). Sistnevnte kostet forøvrig 960.000 kroner da vi testet den i november 2006 - før omleggingen av de norske bilavgiftene. Les forøvrig konkurrent-kapittelet i vår 335i Coupé-test for en grundigere gjennomgang av kupé-klassen.

Konklusjon

Vis mer


Audi S5 Coupé er blant de herligeste bilene vi har kjørt. S5 tok oss med storm og vi har ingen problemer med å anbefale bilen på det varmeste. Bilen har en høy pris, men med tanke på motorisering, utstyrsnivå og kvalitetsopplevelse står den seg godt mot de fleste av sine konkurrenter.

Det finnes imidlertid et viktig unntak - BMW 335i Coupé. Denne bilen har så mange sterke egenskaper, og er samtidig så mye rimeligere enn Audi S5 Coupé, at den fra en nøktern og analytisk innfallsvinkel fremstår som et bedre og mer fornuftig kjøp. Men en like stor opplevelse som S5 er den ikke.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriør-bilder finner du her.
  • Store interiør-bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale første gang vi testet A5 Coupé.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder