Konklusjon og konkurrenter

Heldigvis har nye X5 tilstrekkelig gode egenskaper på andre områder til at vi til en viss grad kan tilgi den dårlige garantien og den frekke ekstrautstyrslisten.

Nye BMW X5 er selvfølgelig ingen billig bil, men tatt i betraktning de store fremskrittene i forhold til forgjengeren er den ikke blitt så dyr som man kunne ha fryktet, og i forhold til de direkte konkurrentene skal vi se at den greier seg nokså bra - med noen forbehold.

Testbilen hadde en prislapp på 919.000 kroner inkludert tredje seterad men unntatt det øvrige ekstrautstyret som var montert. Det er selvsagt mye penger, men tatt i betraktning totalprestasjonen må det sies å være en i utgangspunktet konkurransedyktig pris.

Dyrere enn den virker

Vis mer


Med alt ekstrautstyr havnet inidlertid prisen på 1,2 millioner, og det inkluderer fra metallic lakk (8.800 kroner) til det avanserte Adaptive Drive som vi har omtalt tidligere (36.400 kroner), Active Steering (som man ikke trenger), til 14.400 kroner, panoramasoltak i glass (16.700 kroner), skinninteriør i "Nevada Grå" (24.700 kroner), navigasjonssystem med stort farvedisplay (24.500 kroner), og mye, mye mer.

I det hele tatt må det betales ekstra for så å si alt luksusutstyr - her kunne BMW gjort en innsats, særlig tatt i betraktning at garantiperioden er på magre to år. Dette er greit å ha i bakhodet når man ser på prisene på konkurrentene, og da særlig erkerivalene Audi og Mercedes. Vi har ikke foretatt noen detaljert pris/spesifikasjons-analyse da vi anser at enhver kunde har sine preferanser hva angår balanse mellom utstyrsnivåer, plass/komforthensyn, motor og kjøreegenskaper o.a. I denne prisklassen er dessuten den type analyse mindre interessant for kunden - som gjerne har en ganske klar idé på forhånd angående hva som er verdt hva.

Hovedrivalene

Vis mer


Vi anser at hovedrivalene til nye X5 3.0d er Audi Q7 3.0 TDI og Mercedes ML 320 CDI. For den som vil ha en tredje seterad bortfaller Mercedes ML mens GL kunne vært et alternativ om den ikke hadde kostet 100.000 mer samtidig som kjøreegenskapene er mye mer av den klassiske terrengbil-typen - hvilket gjør at vi ser bort fra den i denne sammenhengen. Range Rover Sport har vi testet relativt nylig med både sekssylindret og åttesylindret dieselmotor. Den er på mange måter en herlig britisk luksusbil og SUV, men er både for treg og for dyr til å kunne konkurrere med BMW her. Derimot dukker Volvo XC90 opp som en naturlig konkurrent - hvis motorkraft ikke er noe hovedtema. Denne kommer vi tilbake til.

Mercedes

Vis mer


Mercedes ML320 CDI yter 224 hk og 510 Nm og koster fra 921.000 kroner - uten å kunne tilby mer enn 5 plasser. Den er minst like komfortabel som BMWen men mindre dynamisk på veien - på alle måter. Det at M-klasse kan tilby bedre egenskaper i terrenget anser vi for lite relevant - vi snakker om biler som hovedsaklig skal kjøres på vei - i verste fall dårlige hytteveier eller på dårlig vinterføre. Der vil X5 greie seg like bra.

Audi

Audi Q7 er en spektakulær SUV, men kom nok, med sine voldsomme dimensjoner og aggressive look, på feil tidspunkt til markedet. Uten fordommer skal det imidlertid sies at Q7 3,0 TDI quattro er en verdig konkurrent til X5... på papiret. Som syvseter koster den fra 956.000 kroner og er da noe bedre utstyrt enn BMWen. Men den er en svær kladd på hjul i forhold til X5, og har ikke noe å stille opp når det kommer til kjøreegenskaper. Hadde den bare hatt bedre plass og vært mer praktisk anvendelig... - men den er ikke det heller. Ei heller motor/transmisjon når opp - altså er X5 overlegen i tvekampen.

Politisk mer korrekte

Volvo XC90 er en fin SUV, og den tilbyr bra plassforhold, også i forhold til nye X5. XC90 D5 aut. med syv seter koster fra 816.000 kroner og er da mer velutstyrt enn BMWen. Den er helt klart et bedre kjøp hvis man ikke anser de dynamiske egenskapene som vesentlige. Volvoen med sine 185 hester og 400 newtonmeter kommer nemlig sørgelig til kort i forhold til BMWens 235/520 - men der ligger nok også hele forskjellen når det gjelder kundegrupper for de to merkene. BMW og Volvo er nok i så måte egentlig ikke konkurrenter. I parentes kan det bemerkes at det samme gjelder for Lexus, hvis RX400h nok rent formelt kunne vurderes som konkurrent. Til tross for at den er utstyrt med bensinmotor gjør nemlig dens hybridkonfigurasjon at den kan vurderes opp mot dieseldrevne SUVer. Men som for Volvo er nok den basale kundegruppen vel definert i det store og hele.

Egentlig ikke-konkurrenter

Vis mer


For de som er ute etter terrenggående farkoster med kraftfulle dieselmotor skylder vi å gjøre oppmerksom på at det finnes rimeligere og relativt motorkraftige SUVer på markedet (og de har ikke engang bedt om å bli kalt "SUV"er...). Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D 166 hk/410 Nm koster fra 763.000 kroner, Nissan Pathfinder 2.5 dCi 174 hk/403 Nm koster fra 727.000 kroner og Mitsubishi Pajero 3.2 DI-D 170 hk/373 Nm fra 791.000 kroner. Alle disse gir gode plass- og komfortforhold, tilstrekkelig med motorkraft for de flestes behov, og sannsynligvis bedre egenskaper utenfor vei. Men det er egentlig ikke kundegruppen for disse bilene som er aktuell for BMW.

Beste premium-SUV

Konklusjonen er at BMW greier seg - med noe møye - også gjennom også økonomi-hinderet. Den fremstår dermed i våre øyne, i hvertfall utstyrt med den utmerkede 3.0d-motoren, som den beste premium-SUVen i sin kategori på markedet i dag.

Pris, utstyr og ytelser finner du her.

Store eksteriørbilder finner du her.

Store interiørbilder finner du her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder