Konklusjon og konkurrenter

Til tross for at Nye Fabia ikke er like ny på alle måter, oppleves den som en moderne småbil. Det er først og fremst hverdagsdugeligheten og allroundegenskapene som overbeviser.

Ny Fabia starter på 145.000 kroner, men for billigste variant vi kan anbefale, må du ut med 161.000 kroner. Rimeligste dieselvariant starter på 170.000, men denne kan ikke leveres med partikkelfilter og bør derfor unngås. Da ender man opp med ”vår” motor med 80 hestekrefter til 185.000 kroner. Dette er en gunstig og konkurransedyktig pris sammenlignet med de viktigste konkurrentene. La oss ta en titt på disse.

Volkswagen Polo 1,4 TDI

Med samme motor er søstermodellen Polo noen tusenlapper dyrere enn Fabia. Polo begynner å dra på årene og nye Fabia er en bedre bil på de aller fleste områder. Vi har derfor ingen problemer med å anbefale Fabia fremfor Polo.

Vis mer
Vis mer


Polo 1,4 TDI 80 hk starter på 195.000 kroner.

Peugeot 207 1,6 HDI

207 er relativt ny på markedet og en spennende småbil. På kjøreglede scorer den høyere enn Fabia, men plassforholdene er ikke like gode. Komfort og opplevde kvalitet er også sterke sider ved 207. Med 90 hester er den noe sprekere enn vår testbil, men med en prislapp på 200.000 kroner er den også litt dyrere.

Toyota Yaris 1,4 D-4D


Yaris er egentlig en betydelig mindre bil, men takket være god plassutnyttelse tar vi den likevel med her. Vi tror også at Fabia og Yaris har mye av den samme kundegruppen. Yaris stiller til start med en sprek 1,4-liter på 90 hester. Denne gir den japanske småbilen gode ytelser. 0-100 går på 10,7 sekunder og Yaris er med det blant de sprekeste i dette feltet.

Yaris har egentlig ingen store svakheter, men startprisen på 198.000 (5-dørs) kroner er litt stivere enn for Fabia, men til gjengjeld er utstyrsnivået bra.

Mitsubishi Colt 1,5 DI-D

I likhet med Fabia har Colt en tresylindret dieselmotor, men 95 hestekrefter og 210 newtonmeter er en del mer enn Skodaen kan vise til. Colt er en rommelig bil som grenser opp mot fleksibilklassen med sine smarte interiørløsninger og som egentlig finner sine mest genuine konkurrenter der.

Opel Corsa

Corsa med 1,3-liters dieselmotor på 90 hestekrefter starter på 209.000 kroner og er med det en del dyrere enn Fabia. Corsa er en sportsligere og mer kjøreglad bil enn vår testbil, men på plassforhold er Fabia bedre. Corsa er en hard nøtt for nye Fabia.

Vis mer
Vis mer


I tillegg til dette finnes det en rekke andre småbiler som kjemper om de samme kundene. Vi kan nevne kandidater som Renault Clio, Nissan Micra, nye Mazda 2, Ford Fiesta, men disse anser vi av diverse årsaker ikke å være like aktuelle som de nevnt ovenfor.

Ingen store svakheter

Nye Skoda står seg godt sett i forhold til konkurrentene og har ingen egentlige svake sider. Dersom du er ute etter en rommelig, komfortabel og økonomisk småbil med nok av krefter, men uten de helt store sportslige ambisjonene, er Fabia 1,4 TDI et meget godt valg. Sammenlignet med andre motorvarianter kommer også 1,4-literen godt ut. Den større 1,9-literen med 105 hestekrefter gir naturligvis enda bedre fartsressurser, men vi ser egentlig ikke noe stort behov for det. I og med at heller ikke denne motoren er blant de mest kultiverte, regner vi heller ikke med at den tilbyr betydelig bedre gangkultur eller lydkomfort. 15.000 kroner ekstra koster den også.

Bensinmotoren på 1,4 liter og 86 hestekrefter har likende prestasjoner, men må piskes langt hardere for å utnyttes maksimalt. Forbruket er også såpass mye høyere at de 7.000 ekstra kronene for dieselmotoren kjapt spares inn. Gangkultur og støynivå er imidlertid argumenter for bensinmotoren.

Vi for vår del skulle klart å venne oss til den karakteristiske treerlyden og gått for 1,4 TDI.

  • Store bilder finner du her.
  • Priser, utstyr og tekniske data finner du her.
  • Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder