Konklusjon og konkurrenter

BMW 3-serie Cabriolet er åpenbart en vellykket og konkurransedyktig bil. Men det er konkurrentene også.

Målet med en kabriolet vil for de flestes vedkommende være positive kjøreopplevelser - kanskje kombinert med et ønske om litt oppmerksomhet. Nye BMW 3-serie lever opplagt opp til slike forventninger. Etter vårt syn fremstår bilen som klassens éner når det kommer til sportslige egenskaper og kjøreglede. En toppløs tur på landeveien med favorittmusikken strømmende ut av høyttalerne er ekte terapi for bilelskere. BMWen kan også skilte med et trivelig interiør, høy opplevd kvalitet og brukbare plassforhold.

Kun to år garanti

Noen opplagt klassefavoritt er bilen likevel ikke. Med dekkene vi hadde på bilen, grenset den mot det direkte ukomfortable. Med originalhjul er komfortgraden sikkert høyere, men de fleste konkurrentene vil nok fremstå som mer komfortable kjøretøyer, ikke minst Mercedes-Benz CLK Cabriolet. Utstyrsnivået er også lavt, uten at utropsprisene i tilstrekkelig grad reflekterer dette faktum. Et evig tilbakevendende BMW-problem er også den svake nybilgarantien - kun to år. At taket er tregt, og ikke kan betjenes i fart, trekker også ned.

Fire opplagte konkurrenter

Vis mer
Vis mer


BMW 3-serie kabriolet utfordrer i hovedsak fire rivaler - to tyske og to svenske. Volvo C70 er den eneste som i likhet med BMW blir en fullverdig kupé med taket på. Audi A4 Cabriolet, Mercedes-Benz CLK Cabriolet og Saab 9-3 Cabriolet er alle utrustet med stofftak.

Den som vurderer en fireseters premium-kabriolet skal være klar over at alle disse rivalene fremstår som gode og attråverdige biler. CLK utmerker seg med sin høye komfort, mens 9-3 Cabriolet byr på god plass og en svært god takløsning. Audien er den eneste som kan leveres med firehjulsdrift. De mest folkelige Audi-variantene er imidlertid forhjulsdrevne, i likhet med de to svenskene.

Svenskene for trege

Hvis vi tar utgangspunkt i dagens testkandidat, 335iA Cabriolet (965.000 kr) faller imidlertid svenskene av lasset. Volvos topputgave, C70 2.5T aut (702.000 kr), kan bare skilte med 220 hestekrefter og 0 til 100 på 8,0 sekunder, noe som blir altfor svakt i denne sammenhengen. Det samme gjelder Saab 9-3 2.8T aut (898.000 kr), med sine 250 hestekrefter og 7,5 sekunder.

Audi A4 Cabriolet

Heller ikke Audi A4 Cabriolet 3.2 FSI quattro Tiptronic (861.000) vil klare å henge med på notene. 255 hestekrefter og 7,4 sekunder blir for svakt. Et annet argument mot A4 Cabriolet er at dagens A4 nærmer seg pensjonsalder. Arvtakeren vil sannsynligvis få navnet A5 Cabriolet, og vil få betydelig sportsligere egenskaper enn dagens A4.

Audi S4 Cabriolet derimot, har ingen problemer med å holde følge med dagens testkandidat. Problemet er at den koster 1.259.000 kroner og dermed er betydelig dyrere enn BMWen.

Mercedes-Benz CLK Cabriolet

Mercedes-Benz CLK Cabriolet leveres med en rekke motoralternativer, deriblant CLK 500 (388 hk, 5,3 sek, 1.335.000 kr) og verstingen CLK 63 AMG (481 hk, 4,7 sek, 1.849.000 kr). Disse V8-motoriserte tøffingene blir imidlertid altfor dyre denne gangen. Den logiske konkurrenten blir derfor CLK 350 (959.000 kr) med sine 272 hestekrefter og 6,7 sekunder.

Konklusjon

Vis mer


I valget mellom CLK 350 Cabriolet og BMW 335iA Cabriolet ville vi endt opp med sistnevnte. BMWen er den nyeste bilen og kan lokke med en mer moderne og fremtidsrettet design, ståltak, heftigere ytelser og mer kjøreglede. Når det er sagt må det understrekes at Mercedesen på sin side kan friste med høyere komfort, langt mer utstyr og bedre garanti.

Følg med

Den som vurderer en mer folkelig utgave av 3-serie Coupé blir selvsagt nødt til også å forholde seg til A4, C70 og 9-3. Hvordan klarer BMW seg i de mer moderate prisklassene? Det kommer vi tilbake til neste gang vi tester en av dem.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriør-bilder finner du her.
  • Store interiør-bilder finner du her.
  • Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder