Konklusjon og konkurrenter

Audi Q7 4.2 TDI fremstår ikke som noe godt kjøp - i hvert fall ikke for den som er bosatt i Norge.

Q7 4.2 TDI koster 1.431.000 kroner, en sum som fremstår som horribel når vi vet at Q7 3.0 TDI koster 945.000 kroner - 486.000 kroner mindre. Du som er fast bestemt på å kjøpe deg Q7 bør uten tvil lande på sistnevnte.

Spørsmålet er imidlertid om det er så lurt å lande på Q7 i det hele tatt. Det finnes i dag så mange gode alternativer at Q7, med sin upraktiske størrelse og svake plassutnyttelse, er i ferd med å falle av lasset.

BMW X5

Q7s hovedproblem heter BMW X5. Den nye X5-generasjonen ble for noen dager siden kåret til vår nye klassefavoritt i det øvre premium-SUV-segmentet.

Volvo XC90

Vis mer
Vis mer


Også Volvo XC90 er en skummel konkurrent. Ja, den har svakere motor, i hvert fall når vi snakker diesel. Og har enda svakere plassforhold i baksetene. Men den er betydelig rimeligere enn Q7.

Tallrike alternativer

Også Mercedes-Benz R- og G-klasse spiller på denne banen, i likhet med Jeep Commander og Land Rover Discovery.

Den som ikke er så opptatt av den tredje seteraden bør også være klar over Jeep Grand Cherokee, Mercedes-Benz ML, Range Rover, Range Rover Sport og Volkswagen Touareg.

Og den som ikke er opptatt av verken syv seter eller diesel, bør også ta Porsche Cayenne og Lexus RX400h med i beregningen.

Konklusjon

Vi har latt oss imponere over Audi de siste årene og har gitt meget gode skussmål til en rekke varianter av både A3, A4, A5, A6, A6 Allroad og R8. Også A8 og TT har kommet brukbart ut av våre sammenligninger. Audi Q7 etter vårt syn den Audi-modellen som kommer dårligst ut når den holdes opp mot alternativene. Og med introduksjonen av den nye syvsetersutgaven av BMW X5 har toget etter vårt syn gått for Q7s vedkommende.

  • Du finner mer informasjon om pris, utstyr og tekniske data her.
  • Store eksteriør-bilder finner du her.
  • Store interiør-bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder