Konklusjon og konkurrenter

Mengden morsomme småbiler har økt de siste årene, men fortsatt er Mini den kuleste.

Som du sikkert har skjønt er vi begeistret for nye Mini. Den er en skikkelig kjørebil med en artig design og unik historie til en relativt lav pris, fra 230.000 kroner i dieselversjon. Egentlig har den ingen direkte konkurrenter, og hvis vi i tillegg krysser av for dieselmotor med brukbar punch, ender man i grunn opp med bare et alternativ. Vi skal se nærmere på det, samt noen mer perifere kandidater.

Peugeot 207 GT 1,6 HDI

Denne franskmannen har nøyaktig samme motor som Mini under panseret. Som tredørs koster den fra 248.000 kroner, men mye av Minis prisfordel spises opp av et lavere utstyrsnivå. 0-100 tar 0,2 sekunder ekstra og kjøreegenskapene er ikke like hysteriske, selv om også 207 er en fin kjørebil. Bedre plass og god komfort taler imidlertid for Peugeot’en. Den er ganske enkelt ikke like rendyrket.

Opel Corsa

Vis mer
Vis mer


Corsa er også en sportslig småbil, men for å komme i nærheten av Minis fartsressurser ville den trengt den største dieselmotoren på 1,7 liter og 125 hestekrefter. Problemet er bare at denne ikke tas inn til Norge og dermed blir ikke Corsa noe reelt alternativ. Hadde testen vært av Cooper S, hadde Corsa OPC vært aktuell

Ford Fiesta

Ford Fiesta er også en utpreget kjøreglad småbil, men fremstår etter hvert som ganske foreldet. Det viktigste ankepunktet er likevel at Fiesta ikke tilbys med noen konkurransedyktig dieselmotor. ST-modellen med 2,0-liters bensinmotor blir kun aktuell dersom vi sammenligner med vanlige Cooper eller Cooper S.

Fiat 500

Retrobilen 500 er egentlig Minis klart mest direkte konkurrent, men fordi vi ennå ikke har fått muligheten til å kjøre den, og fordi den ikke kommer med noen konkurransedyktig dieselmotor, avventer vi litt å felle noen dom over denne. Bensinalternativene virker på papiret mest interessante og snart kommer Abarth-utgaven med 1,4-liters turbomotor!

Mini vår favoritt

Peugeot 207 er Minis hardeste rival, og hvilken du velger er i grunn et prioriteringsspørsmål. Vi for vår del hadde tatt den helt ut og gått for Mini. Men vi hadde tenkt oss grundig om før vi valgte Cooper D. En vanlig Cooper med 1,6-liters bensinmotor på 120 hestekrefter koster drøyt 10.000 kroner mindre og er litt raskere og litt sportsligere i karakteren. Denne er et godt alternativ dersom du ikke har råd til å gå helt opp på Cooper S til 306.000 kroner.

Avveining

Vis mer


En Cooper D legger seg mellom disse med en utgangspris på 230.000 kroner. Lavere drivstoffkostnader og trolig mindre verditap, gjør denne til det mest økonomiske valget, ved siden av den billigere og svakere Mini One. Vi overlater til den enkelte å veie hensynene mot hverandre og slår fast at en rasende festlig bil får du uansett!

  • Priser, utstyr og tekniske data finner du her.
  • Store bilder kan du se her.
  • Her finner du mer Mini-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder