Konklusjon og konkurrenter

Den slår riktignok ikke knock-out på de nærmeste konkurrentene, men nye Mondeo gjør etter vår mening det meste bra nok til å fremstå som den nye referansen i mellomklassen.

I forhold til forgjengeren representerer nye Mondeo både fornyelse og kontinuitet. Bilen tar nemlig med seg de beste aspektene ved forgjengeren og forbedrer og dynamiserer dem.

Gode plassforhold er et av disse elementene. Et godt kompromiss mellom komfort og inspirerende men samtidig trygge kjøreegenskaper, er et annet. Når det kommer til motoriseringen kan vi ikke snakke om noen dyptgående fornyelse men mer om en naturlig utvikling i riktig retning, og det er lov å håpe på muligheten til å velge noe spenstigere - i hvertfall på dieselsiden - i fremtiden.

Fra bra til bedre

Mondeo ved siden av sin mest opplagte konkurrent: VW Passat Vis mer


Uansett: Vi kan konstatere et solid løft på alle områder i forhold til utgående Mondeo- som forøvrig ikke kan kalles noen dårlig bil. Hvis vi sammenligner vår velutstyrte testbil til 356.000 kroner (uten ekstrautstyret) med utgående Mondeo 2.0 TDCi med Ford-motoren på 130 hester til 350.000 kroner med bortimot tilsvarende utstyrsnivå, ser man at den "nye" Mondeo-kunden får mye mer for pengene enn den "gamle". Bilen ser bedre ut, er mer velbygget, har bedre komfort, plassforhold og kjøreegenskaper samt flere muligheter for utstyr både på komfort- og sikkerhetssiden.

NB: I dette kapitelet har vi, som vi pleier i våre tester, tatt utgangspunkt i testbilens pris uten ekstrautstyr og prisene til de konkurrentene som etter vår mening er mest direkte sammenlignbare. Prisene er veiledende ("fra"-priser), uten de sure ekstrautgiftene som alltid kommer i tillegg til listeprisene. Vår konklusjon baserer seg imidlertid på en noe videre betraktning av versjoner enn bare testbilen vis-à vis direkte konkurrenter, og tar hensyn til forholdet pris/ytelser for modellene generelt.

Utfordrer Passat

Vis mer


Det er for så vidt som det skal være. Holder vi så Mondeo opp mot de direkte konkurrentene blir det mer spennende. Den nyeste av dem, VW Passat, er også den farligste konkurrenten for den nye Forden. Passat 2.0 TDI koster 366.000 kroner og kommer da i den velutstyrte Highline-utførelsen. Motoren er sammenlignbar med Mondeos og er bortimot like sprek, men oppleves som mindre harmonisk og kultivert. Mondeo har en fordel når det gjelder bakseteplass, men Passat tar det igjen med noe bedre bagasjeplass. Prismessig plasserer Mondeo seg hårfint under Passat totalt sett, og vi synes Ford har fått til en bedre balanse mellom kjøreegenskaper og komfort. Når det gjelder førermiljøet og opplevd kvalitet har derimot ikke Ford, etter vår mening, noe overtak på VW. Man kan altså velge den ene eller den andre - noen tabbe blir det uansett ikke i våre øyne. Men vi ville altså etter en totalvurdering valgt Mondeo.

Avensis med på notene men...

Vis mer


Toyota Avensis er fortsatt en aktuell bil i dette segmentet i og med at modellen fikk en ansiktsløftning og diverse tekniske forbedringer i fjor. Av dieselvarianter konkurrerer "vår" Mondeo med den noe mer sedate 2.0 D-4D på 126 hestekrefter som i sammenlignbar utførelse minus noe utstyr koster 330.000 kroner, men også med den sprekere 2.2 D-4D på 150 hester som gjør unna 0 til 100 på 9,3 sekunder mot Mondeoens 9,8. Denne har en prislapp på 372.000 kroner). Imidlertid er Mondeo klart rommeligere, har mer inspirerende men også like betryggende kjøreegenskaper - og er også i våre øyne estetisk overlegen både innvendig og utvendig.

Seriøse outsidere

Vis mer


Vi kikket også nærmere på tre andre mellomklassestasjonsvogner som Mondeo vil konkurrere mot. Opel Vectra er stasjonsvognen som egentlig grunnla den nye storbilklassen da den kom på markedet, og den er fortsatt rommelig nok til å rivalisere med nykommeren fra Ford. Vectra 1.9 CDTI (som vi testet vinteren 2006), med sin kraftige 150-hesters dieselmotor, er i tillegg overbevisende både når det gjelder motorkraft og egenskaper på veien, selv om den i våre øyne ikke når Mondeos nivå på sistnevnte punkt. I den velutstyrte utførelsen Cosmo koster den 360.000 kroner. Dagens Vectra ble lansert tidlig i 2002 og begynner dermed å trekke på årene (stasjonsvognen kom vel å merke ikke før på høsten året etter) - mens Mondeo tilbyr mer moderne teknologi på de fleste områder.

Vis mer


Mazda 6 hører også til blant våre stasjonsvogn-favoritter som en velkjørende stasjonsvogn som gir mye bil for pengene. Mazda 6 2.0 DE Touring med sin 143-hesters dieselmotor koster fra 351.000 kroner. Den mangler imidlertid både plass og tidsmessig teknologi i forhold til Mondeo. Det samme gjelder i og for seg Hondas produkt i denne klassen: Honda Accord 2.2 Sport har en utmerket 2,2-liters dieselmotor som gir den gode ytelser og prisen på 340.000 kroner er heller ikke avskrekkende. Den har masse bagasjeplass men er ellers trangere enn Mondeo.

Konklusjon

Vi mener at når det gjelder å kåre beste kjøp i klassen står finaleomgangen mellom Ford Mondeo og VW Passat, og at førstnevnte har det som trengs for å kunne smykke seg med tittelen som den nye referansen.

  • Pris, utstyr og ytelser finner du her.
  • Store eksteriørbilder finner du her.
  • Store interiørbilder finner du her.
  • Her finner du mer Ford-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder