Konklusjon og konkurrenter

Nissan Qashqai er et spennende alternativ til de som ikke er låst til klasse- og segmenttenkning, men vi ville valgt den i en annen versjon.

Vi vil tro at de fleste som ser etter en høybygd firehjulstrekker med automatgir er tilbøyelige til både å kikke på Qashqai og mer tradisjonelle SUVer. En Toyota Rav4 er bare 8 centimeter lengre. Honda CR-V er litt større og har 21 ekstra centimeter i lengden i forhold til Qashqai.

Plassforhold

Som vi skrev i forrige test er imidlertid plassforholdene i Qashqais kupé gode og på høyde med hva vi er vant med fra folkeSUVene. Dette går til en viss grad utover bagasjeromskapasiteten. 410 liter er bare litt mer enn kompaktklassestandard.

Prisfordel

Vis mer
Vis mer


Det er i det du studerer diverse prislister at du oppdager Qashqais aldri så lille trumfkort. Dersom et litt mindre bagasjerom ikke bekymrer deg kan du nemlig spare masse penger sammenlignet med folkeSUVene. Nevnte Toyota Rav4 koster hele 405.000 kroner i billigste utgave med automatgir og bensinmotor. Qashqai koster i svært velutstyrte Tekna-utførelse ganske nøyaktig 50.000 mindre.

Tegningen er den samme dersom vi sammenligner med Honda CR-V og de andre deltakerne i klassen. Motormessig er de relativt like, men de fleste har tradisjonelle automatkasser i stedet for Qashqais trinnløse løsning.

Kan så prisforskjellen forsvares? Nei, mener vi, med mindre du er ekstremt avhengig av stort bagasjerom. Dermed blir Qashqai med firehjulsdrift og automatgir et uhyre interessant alternativ for folkeSUV-kunder.

Diesel og automat

Enda bedre blir det når vi ser på den største dieselmotoren. For det første har Nissan en kjempefordel i at den kan leveres med automatgir (konvensjonelt), en svært uvanlig kombinasjon i denne klassen. Og prisfordelen er omtrent like stor som den er for bensinmotoren.

Prishoppet opp til Qashqais storebror, X-trail, er for øvrig snaut 50.000 kroner.

Kompaktklassen

Vis mer


Kompaktklassen er egentlig mindre aktuell i denne sammenheng, men en bil som Volkswagen Golf kan faktisk fåes med firehjulsdrift, men da bare med dieselmotor her i Norge (unntatt R32). Selv om en Golf nok er en noe bedre bil på mange områder målt på rene egenskaper, har den et helt annet image og kan dessuten ikke by på verken ekstra bakkeklaring eller samme plassforhold som Qashqai.

Konklusjon

Resultatet blir at Qashqai er en bil som skiller seg ut og står litt alene. Men det er i grunn ikke noe negativt så lenge den representerer et så spennende og prisgunstig alternativ til folkeSUVene. Vi for vår del hadde ventet på den største dieselmotoren, eller klart oss med forhjulsdrift og gått for den lille 1,5-literen som koster fra lave 246.000 kroner.

  • Store bilder finner du her.
  • Priser, utstyr og tekniske data.
  • Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder