Konklusjon og konkurrenter

Audi R8 er langt fra billig - helt klart et rikmanns-leketøy. Men hva - om noe - skulle man anskaffe i stedet?

Det som er klart er at R8 fremstår som en bil som opplagt må være med i vurderingen for den som har råd til en sportsbil i denne prisklassen.

R8 har nemlig flotte kjøreegenskaper, en ypperlig V8-motor og heftige ytelser. I tillegg kommer overraskende god plass - og attpå til høy komfort, noe som betyr at bilen også egner seg for bruk selv på våre norske veier. Det faktum at vi her snakker om en helt ny bil, som kun vil bli produsert i rundt 5.000 eksemplarer årlig, er også et poeng for den som ønsker å fremstå som eksklusiv.

Porsche 911

Vis mer
Vis mer


Når det er sagt, må det understrekes at 1,8 millioner faktisk er mye penger også i sportsbilenes verden. En Porsche 911 Carrera 4S (355 hk - 0-100: 4,9 sek) koster for eksempel "bare" 1.450.000 kroner. Porsche-entusiaster med R8-budsjett kan til og med snuse på Porsche 911 GT3 RS (415 hk/4,2 sek) - denne rå sportsbilen har en prislapp på 1,9 millioner.

V8 Vantage og XKR Coupé

Aston Martin V8 Vantage (380 hk - 5,0 sek) er priset til rundt 1.820.000 kroner, altså i samme farvann som R8. Jaguar XKR (416 hk - 5,2 sek) på sin side er noe rimeligere - den koster cirka 1.660.000 kroner.

BMW M

For ikke å snakke om den herlige sportsbilen BMW Z4 M Coupé (343 hk - 5,0 sek) som "bare" koster rundt 1,1 millioner kroner. Z4 M Coupé er selvsagt ingen opplagt R8-konkurrent. Det er heller ikke BMW M6 (507 hk - 4,6 sek), som koster drøye 1.950.000 kroner, men det er lov å vurdere biler av en annerledes type når man har oppimot to millioner å handle leketøy for...

Italienerne - og en amerikaner

Sammenlignet med italienske supersportsbiler med midtmonterte motorer fremstår imidlertid R8-prisen som relativt snill. I tillegg kan R8 kjøpes med full trygghet via norsk importør, mens Ferrari og R8-konsernslektning Lamborghini ikke markedsføres her i landet. En konkurrent vi ikke tenkte på i første omgang, men som må nevnes, er Corvette Z06 - som med sin 7-liters V8 presterer 0 til 100 raskere enn R8 selv om vi mistenker kjøreegenskapene for å være en del mer utfordrende. Z06 koster 1.665.000 kroner.

Til syvende og sist er det sportsbilkjøperens smak, behag og personlige preferanser som avgjør når valget skal tas. Men at Audi R8 med sin rått sportslige og samtidig siviliserte opptreden, er en av de desidert sterkeste aktørene er helt klart for oss etter denne testen.

  • Pris, utstyr og ytelser
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder