Konklusjon og konkurrenter

Automatgir og diesel – kjøp X-trail. Ellers er det tøft i toppen av folke-SUV-klassen, men det er i toppen X-trail hører hjemme.

Og det er ikke bare nytte/pris som taler til X-trails fordel, den er på mange måter blitt den mest reale bilen i klassen med fokus på bruksnytte. Ulempen er at få vil oppleve den som en ny bil, og denne klassen har til nå vært litt motepreget.

Testbilen koster 436.000 kroner, og er så mye billigere enn konkurrentene at med diesel og automat at det ikke er tvil om hvilken bil du skal velge.

Er ikke automatgir eller diesel så viktig, er det nok gode konkurrenter til at du er nødt til å fintenke litt for å treffe riktig. X-trails fordeler er fin dieselmotor, god plass og moderat pris, men den kan ikke leveres som syvseter og den er vel heller ikke en bil av typen hvis utseende får hele nabolaget til å gispe. Billigste X-trail med dieselmotor koster 376.000 kroner.

Topp tre

Vis mer


Mitsubishi Outlander utmerker seg, som X-trail, med gode priser og god plass. Den har dessuten mulighet for en tredje seterad. Outlander kommer med en toliters diesel som yter 140 hestekrefter og 310 Nm ved 1.750 o/min. De likner mye på hverandre med ganske like firehjulsdriftssystemer, men X-trail har et komfortovertak og mer kultivert motor. Som femseter og med manuell girkasse er Outlander 16.000 kroner billigere enn billigste diesel-X-trail.

Litt dyrere, men også litt bedre utstyrt, er Honda CR-V med sin 2,2-liters dieselmotor med 140 hestekrefter og 340 Nm ved 2.000 o/min. Prisen på 392.000 kroner gir den ingen prisfordel, men den har en fin og kultivert motor og gode kjøreegenskaper på vei. Den er ikke fullt så glad i terrenget som X-trail, og kan ikke som Outlander leveres med tre seterader.

Sistemann på pallen er Toyota Rav4 som kan leveres i en relativt moderat utstyrt versjon fra 352.000 kroner. Med riktig utstyr på plass blir RAV4 som Outlander liggende på nivå med X-trail. Rav4 er også utstyrt med en 2,2-liter, og i sin mildeste form leverer den 136 hestekrefter og 310 Nm ved 2.000 o/min. Rav4 har et fleksibelt interiør, men er så mye kortere enn Outlander og X-trail (440 centimeter mot 463) at den taper på innvendig plass.

Chevrolet Captiva, Hyundai Santa Fe og Opel Antara kan alle tre leveres med diesel og automat, men de koster rundt 500.000 kroner uten å ha fordeler som forsvarer prisforskjellen.

Billigere

Det finnes enda rimeligere biler i klassen, Jeep Patriot med samme motor som Outlander koster for eksempel 340.000 kroner, men trekløveret CR-V, Outlander og X-trail er såpass mye større at prisforskjellen er til å forstå.

Bedre

Vis mer


En annen nykommer kan også leveres med diesel og automat, nemlig andre generasjon Land Rover Freelander. Den kommer med klassens sterkeste 2,2-liter som leverer 152 hestekrefter og hele 400 Nm ved 2.000 o/min. Den er blitt svært komfortabel og betydelig mer eksklusiv i forbindelse med generasjonsskiftet, men prislappen på 549.000 kroner gjør at den ikke er direkte sammenliknbar.

Konklusjon

Nissan X-trail er kanskje litt kjedelig for å være en helt ny bil, men den leverer så sterkt på alle områder at den nok skyver den betydelig mindre Toyota Rav4 av pallen i folke-SUV-klassen. CR-V og Outlander er så nære konkurrenter at smaken kan avgjøre.

I kombinasjonsøvelsen dieselmotor og automatgir er imidlertid nye X-trail for tiden uslåelig.

  • Store bilder av nye Nissan X-trail.
  • Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder