Konklusjon og konkurrenter

Vi sitter igjen med ett spørsmål etter å ha testet toppmodellen i Auris-familien, og det er hvem som skal kjøpe denne bilen?

Auris 2,2 D-4D er et litt uvanlig konsept. De fleste som er ute etter kraftig motoriserte kompaktklassebiler, er nemlig gjerne også ute etter sportslighet og et ungdommelig image. Vi skal ikke påstå at Auris ikke besitter dette i noen grad, men de fleste av konkurrentene scorer høyere på disse områdene.

Volkswagen Golf GT Sport TDI

La oss ta det steg for steg. Den mest opplagte konkurrenten heter Volkswagen Golf GT Sport TDI. Den er omtrent like stor, minst like rask og kjemper normalt sett om mange av de samme kundene. Som sterkeste dieselalternativ i Golf-flokken er den imidlertid mer rendyrket sportslig enn Auris. Kjøreegenskapene er rett og slett mer underholdende og vi tror ikke egentlig at Toyota har forsøkt å konkurrere med denne bilen på morofaktor bak rattet.

Bedre kvalitetsfølelse

Vis mer


Plassforholdene er jevngode og kvalitetsfølelsen i tyskerens interiør betydelig bedre. Til Toyotas fordel taler en mer kultivert motor. Golf er drøyt 20.000 kroner billigere, selv om noen av disse lappene nok kan forsvares med litt mer utstyr i japaneren.

Auris 2,2 D-4D finnes nemlig bare med utstyrsnivået X som er både høyest og dyrest. Det fører til at startprisen på 355.000 kroner lyver noe. Ekstremt velutstyrt skal den likevel ikke beskyldes for å være. Verken skinn eller navigasjon er standard.

BMW 120d

En annen morsom krabat er BMW 1-serie. Til tross for like mange hestekrefter og 50 færre newtonmeter, er den 0,6 sekund raskere enn Auris fra 0-100. Kjøreegenskapene er klart mer sportslige og det samme kan sies om utstrålingen. Dessverre gjelder dette for plassforholdene også som i beste fall er beskjedne. Dersom du ofte bruker baksetene til voksne mennesker er 1-serie i grunn uaktuell.

Utgangsprisen for 120d er 15.000 kroner lavere enn den er for Auris 2,2 D-4D, men forskjell i utstyrsnivåene mer enn eliminerer den fordelen.

Potensielle

Vis mer
Vis mer
Vis mer


En annen potensiell rival med sportslige ambisjoner er Renault Megane Sport dCi, men denne importeres dessverre ikke til Norge. Volvo C30 D5 bør også nevnes, men med kun tre dører, langt dårligere plassforhold, kun automatgir og en betydelig høyere pris, er den egentlig ikke spesielt aktuell som Auris-konkurrent.

Audi A3

Audi A3 kan imidlertid sammenlignes med dagens testkandidat. I bunn og grunn er den i stor grad samme bil som Volkswagen Golf, men Audi har valgt en noe mindre ungdommelig appell i sin modell. Sammenlignet med Auris virker A3 betydelig mer påkostet og i likhet med Golf har den et lite overtak på Auris når det kommer til kjøreglede. Som femdørs Sportsback er plassforholdene gode og med høyeste utstyrsnivå Ambition er prisen bare marginalt høyere enn for en Auris, selv om japaneren fortsatt har noe mer utstyr i sin toppversjon.

Nisje

Resultatet blir at Auris er en bil for de som vil ha en bokstavelig talt mer enn sterk nok kompaktklassebil, men som likevel ikke har sportslige ambisjoner. En litt merkelig kombinasjon, og for de aller fleste vil den mindre dieselmotoren på 2,0 liter og 126 hester gjøre en like god jobb. Prisen er nesten 70.000 kroner lavere, riktignok med litt redusert utstyrsnivå, og forbruket er 0,05 liter mindre per mil.

I praksis betyr dette at dagens testkandidat hovedsakelig er en bil for fartsglade Toyota-entusiaster. Andre kjøper en annen bil eller nøyer seg med en litt mindre motor.

  • Store bilder finner du her.
  • Priser, utstyr og tekniske data.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder