Konklusjon og konkurrenter

Blant kompaktklassesedanene har Corolla bare tre konkurrenter som kan tilby dieselmotorer.

Og de heter Volkswagen Jetta, Ford Focus og Mazda 3. Toyotas lave effektuttak gjør det litt vanskelig å sammenligne motorene. Ford Focus og Mazda 3 kommer med den samme 1,6 liter store dieselmotoren med 109/110 hestekrefter. Det er en del mindre enn hva dagens testkandidat kan by på og det gir litt svakere fartsressurser.

Billigere

Til gjengjeld blir prisene også lavere. Ford Focus Ghia koster 264.000 med et litt høyere utstyrsnivå enn vår Corolla Sol. Det er 11.000 kroner mindre enn japaneren. 0-100 går 0,6 sekund tregere. Av erfaring vet vi at denne motoren likevel har tilstrekkelig med krefter i Focus som også kan by på morsommere kjøreegenskaper og jevngode plassforhold. Dersom motor ikke betyr all verden for deg, er dette et særdeles godt alternativ til Corolla.

Vis mer


Mazda 3 fremstår vel så gunstig. Med et lavere utstyrsnivå starter den på 244.000 kroner. Rent egenskapsmessig henger den også godt med.

Volkswagen Jetta

Den tredje og kanskje mest direkte konkurrenten er Volkswagen Jetta. Med 140 hestekrefter og 320 newtonmeter koster den fra 287.000 kroner. Det er 12.000 kroner mer enn Corolla 2.0 D-4D Sol. Til gjengjeld kan den tilby enda bedre lastekapasitet, god komfort og et bedre kvalitetsinntrykk. 0-100 går 9,7 sekunder for tyskeren, 0,6 sekunder kjappere enn for Corolla med jevnstor motor. Dersom 10-20.000 kroner ikke er all verdens for deg, er Jetta et godt valg. Motoren er imidlertid blant de mer ukultiverte og i ferd med å fases ut til fordel for en mer moderne variant med commonrail-innsprøytning.

Auris

Vis mer


Selv om overnevnte biler er Corollas nærmeste konkurrenter på papiret, tror vi at mange i praksis heller like mye til å kjøpe Auris. Ikke minst gjelder dette trofaste Toyota-kjøpere som er usikker på om de skal bytte ut sin gamle Corolla i en ny utgave eller en Auris.

Ikke åpenbart

Som vi har skrevet tidligere i denne testen, er det ingen åpenbare grunner til å velge Auris som de aller fleste kommer til å gjøre. Mye går på smak og behag og designpreferanser. Auris’ objektive fordeler ligger i mer kompakte yttermål og litt større fleksibilitet ved lasting av store gjenstander. Den er også marginalt billigere. Den litt mer dristige designen, spesielt innvendig, lar vi være opptil den enkelte å verdsette for seg.

Konklusjon

Vis mer


Corolla på sin side har større bagasjerom, bedre kvalitetsfølelse og fremstår som en større og kanskje litt mer eksklusiv bil. Nei, Corolla står seg bra mot konkurrentene, den. Egentlig er alle disse bilene relativt jevngode og det hele koker hovedsakelig ned til prioriteringer og subjektive preferanser. Så dersom du er glad i Corolla-navnet, bør du definitivt vurdere også denne generasjonen, selv om den er litt annerledes.

  • Store bilder finner du her.
  • Priser, utstyr og tekniske data finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder